Binnen iedere opleiding, of dit nu het reguliere onderwijs, een muziek- of een sportopleiding betreft, zou het kind de basis moeten zijn. Het kind met al zijn of haar functies, interesses en vaardigheden. Het kind in zijn of haar sociale context; de remmende factoren en de stimulerende factoren. Het zou moeten gaan over de persoonlijke groei van het kind en wij moeten als ouders, docenten en coaches de voorwaarden creëren waarbinnen dit kind zich optimaal kan ontwikkelen.
De coach, en in dit voorbeeld de voetbalcoach kan op zijn manier de jeugd steunen, sturen en inspireren om hen op het voetbalveld tot bloei te laten komen. Ook hierbij draait het allemaal om nieuwsgierigheid, verwondering, het ontplooien van talent, dialoog en communicatie. Je kunt als trainer een spelvorm ontwerpen die stimulerend is voor kinderen, door je niet alleen te richten op zaken die puur over balbeheersing en voetbal gaan, maar door het breder te maken: betrek communicatie, lichamelijke ontwikkeling, ruimtelijke oriëntatie en “lekker spelen” er ook bij.
In het artikel dat in De Jeugdvoetbaltrainer van april 2013 is verschenen, staan concrete tips voor de trainer om zijn spelvorm prikkelend te laten zijn. Ze zijn gebaseerd op fundamentele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek naar neuropsychologische processen van het brein. Als het kind door een dergelijke spelvorm gemotiveerd raakt, zal de kans groter zijn dat het voetbaltalent zich ontplooit. Het artikel is geschreven door Mirelle van Rijbroek en Annemarie van der Eem Lees het artikel
Om hierover op de website van De Voetbaltrainer te lezen, klik hier