Karakteristieke Interviews uit 2009-2012
Blankesteijn, L. (2012; M12-6). Kinderen en techniek. Kader Primair, vakblad voor schoolleiders van de Algemene vereniging voor schoolleiders, nummer 1, jaargang 18, P. 26-29.
Het aantal technici in Nederland moet flink opgeschroefd worden. De overheid probeert dit op allerlei manieren, maar de leerling wil niet. Over inzichten in de interesses van kinderen, het stimuleren van hun cognitieve vermogens en de rol van het onderwijs om talent voor bèta en techniek naar boven te halen. Lees artikel
Engbers, S. (2012; M12-1). ‘Waar blijven Paul en Ahmed?’ Meisjes streven jongens voorbij in het hoger (medisch) onderwijs. I.O. Magazine van het IOO, het blad voor Onderwijs en Opleiden van het VU Medisch Centrum, Amsterdam P. 8-12.
Als jongens en meisjes met dezelfde CITO-score het basisschoolonderwijs verlaten en hun uiteindelijke potenties en IQ overeenkomen, hoe komt het dan dat er meer vrouwelijke dan mannelijke studenten naar het hoger onderwijs doorstromen? Van de eerstejaars geneeskundestudenten is 70% vrouw. Er lijkt ergens tijdens de middelbare school én bij de selectieprocedure voor geneeskunde iets mis te gaan waardoor we mogelijk potentieel zeer goede artsen mislopen. Zonde. Dit artikel legt de oorzaken en mogelijke oplossingen bloot. Lees artikel
Middel, J. (2012; M12-7). Hersenen + Onderwijs = Wereldburgerschap. In: Wereldburger met Ketchup. Uitgebracht door NCDO, Nederlands kenniscentrum voor burgerschap en internationale samenwerking. P. 106-109. ISBN 978-90-74612-25-8.
Het boek omschrijft verschillende invalshoeken, achtergronden en strategieën omtrent het thema “wereldburgerschap” en hoe je hierover kunt lesgeven op school. Er komen diverse personen aan het woord die allemaal op een andere manier met wereldburgerschap bezig zijn. Dit originele boek dient als houvast voor docenten om te kunnen onderwijzen over wereldburgerschap, sinds enkele jaren een verplicht vak op school om kinderen omgangsvormen bij te brengen die passen bij een democratische samenleving. Lees pagina 106-109
Terhell, A. (2012; M12-10). Lezen vergroot de wereld. Lezen, tijdschrift uitgebracht door de Stichting Lezen. Nr. 3, Jaargang 7, P. 12-13.
Een artikel over andere (leer)routes dan de gebruikelijke voor een brede ontwikkeling van het brein. Ook wordt er gesproken over het belang van lezen, waarom grote onderwijshervormingen van de afgelopen decennia mislukt zijn en de toekomst van de iPadgeneratie. Lees artikel
Wijk, J. van. (2012; M12-5). Ellis en het verbreinen. Boekbespreking over hersenen, gedrag en educatie. Kunstzone, feb/maart 2012, P. 19.
De belangrijkste thema’s en vraagstukken uit het boek “Ellis en het verbreinen” worden omschreven. Lees artikel
Hagen, L. van, Ree, P. van de & Wijburg, L. (2011; M11-4). Hoogleraar Jelle Jolles: “Creëer condities waarbij ieder kind kan ‘verbreinen’.” Tijdschrift voor Remedial Teaching, mei 2011, P. 14-17.
Hersengebieden ontwikkelen zich in dezelfde volgorde, maar bij ieder kind in een ander tempo. Scheer dus niet alle leerlingen over één kam en vertrouw erop dat als een kind iets nú nog niet kan, hij of zij het later alsnog als vaardigheid verworven heeft. 100 procent van de kinderen heeft talent! Nieuwsgierigheid is een belangrijk hulpmiddel om dit talent te ontplooien. Verder is bij “het nieuwe leren” de grote denkfout dat kinderen niet vanuit zichzelf de juiste vragen zullen gaan stellen. Sociaal constructivisme is goed, maar niet genoeg. Een gesprek over het brein, talent ontwikkeling, individuele verschillen en diverse leerstrategieën. Lees artikel
Martens, L. (2011; M11-12). Shoppen in het kenniswinkeltje van de volwassenen. ReLaks, blad van de scholierenorganisatie LAKS (Landelijk Actie Komitee Studenten).
Stienissen, F. (2011; M11-8). Verbreinen. Boekbespreking in Pulse Primair Onderwijs, mei 2011, P. 1.
De hoofdredacteur van Pulse Primair Onderwijs zet uiteen waarom hij het boek “Ellis en het verbreinen” aanraadt aan iedereen die zich bezig houdt op met opleiding en educatie. Lees artikel
Ros, B. (2010; M10-7). ‘Docenten melden me: ‘het werkt’’. Jelle Jolles en de kunst van het verbreinen. Didaktief 9, P. 34-36.
De leerling als regisseur van zijn eigen leerproces blijkt geen goed uitgangspunt. Docenten mogen weer doen wat ze goed kunnen en hoeven niet langer concierge te spelen die leerlingen wijst waar de computers staan. Een gesprek over steun, sturing en inspiratie. Lees artikel
Tilburg, O. Van (2010; M10-4). ‘Een langzaam groeiende boom kan uiteindelijk de hoogste worden’. MBO krant, september 2010.
Twee belangrijke inzichten die de onderwijswereld de ogen hebben geopend: de hersenen ontwikkelen zich tot na het 20e levensjaar en er is veel individuele variabiliteit wat betreft de fase van ontwikkeling waar een kind op een bepaald moment in zit. Met name tussen jongens en meisjes zijn die verschillen groot. Een kind dat eerst niet goed lijkt te kunnen meekomen, kan over een paar jaar de beste van de klas zijn. Het onderwijs moet dus de juiste voorwaarden creëren om het maximale uit een kind te kunnen halen. Het accent moet verschuiven van doceren naar leren. Lees artikel
2012
Blankesteijn, L. (2012; M12-6). Kinderen en techniek. Kader Primair, vakblad voor schoolleiders van de Algemene vereniging voor schoolleiders, 1, jaargang 18, P. 26-29. Lees artikel
Engbers, S. (2012; M12-1). ‘Waar blijven Paul en Ahmed?’ Meisjes streven jongens voorbij in het hoger (medisch) onderwijs. I.O. Magazine van het IOO, het blad voor Onderwijs en Opleiden van het VU Medisch Centrum, Amsterdam P.8-12. Lees artikel
Kostelijk, A. (2012; M12-2). Joepie! We gaan tafels leren. Platform Pabo 20: p7
Middel, J. (2012; M12-7). Hersenen + Onderwijs = Wereldburgerschap. In: NCDO leergang, uitgebracht door NCDO, Nederlands kenniscentrum voor burgerschap en internationale samenwerking.Nieuwstadt, M. van (2012: N12-11). Bah. Een boek. Dyslectici aan het lezen krijgen. In: Het Onderwijsblad, Algemene Onderwijsbond 15, 2012 (6-10-2012)
Post, A. (2012; M12-3). Leren lezen met verbeeldingskracht. Platform Pabo 20: p10.
Sark, Y., en Nelis, H. (2012; M12-4). Leren leren door sturing en inspiratie. In: Over de top- hoe worden we excellent? (Nelis, H., & Sark, Y. van), Kosmos uitgeverij, p 61-63.
Terhell, A. (2012; M12-10). Lezen vergroot de wereld. Interview met Jelle Jolles. Lezen, tijdschrift uitgebracht door de Stichting Lezen, 3, jaargang 7, P. 12-13.
Een artikel naar aanleiding van een interview met Jelle Jolles over andere (leer)routes dan de gebruikelijke voor een brede ontwikkeling van het brein. Ook spreekt hij over het belang van lezen, waarom grote onderwijshervormingen van de afgelopen decennia mislukt zijn en de toekomst van de iPadgeneratie. Lees artikel
Vrieze, J. (2012; M12-10). Op zoek naar het betabrein. In: NWT magazine (Natuur, wetenschap en techniek Magazine), in druk
Wijk, J. van. (2012; M12-5). Ellis en het verbreinen. Boekbespreking over hersenen, gedrag en educatie. Kunstzone, feb/maart 2012, p19.
2011
Baarle, E. van (2011; M11-1). Weinig enthousiasme voor gescheiden lessen. Schooljournaal, 3 september 2011, P. 10-12. Lees artikel
Breedveld, P. (2011, 6 oktober; M11-3). Societal Impact Awards 2011. Ad Valvas, p.7, 111006.
Hagen, L. van, Ree, P. van de & Wijburg, L. (2011; M11-4). Hoogleraar Jelle Jolles: “Creëer condities waarbij ieder kind kan ‘verbreinen’.” Tijdschrift voor Remedial Teaching, mei 2011, pp. 14-17.
Lensen, T., Lindeloof, J. van de, & Ast, Leo van. (2011; M11-10). Breinspiratie. Hoe kunnen we de kennis over de werking van de hersenen toepassen in onze lessen? Uitgegeven door Plus Delta Onderwijs.
Martens, L. (2011; M11-12). Shoppen in het kenniswinkeltje van de volwassenen. Interview met Jelle Jolles. In: ReLaks, blad van de scholierenorganisatie LAKS (Landelijk Actie Komitee Studenten).
Meijs, L. (2011; M11-13). Ook docenten sturen breinontwikkeling. Recensie van Ellis en het verbreinen. In: Maatschappij & Politiek, februari 2011.
Overveld, K. (2011; M11-5). Ellis en het verbreinen. Over hersenen, gedrag en educatie. Boekbespreking in Tijdschrift voor Orthopedagogiek 50, oktober 2011, P.538-540. Lees artikel
Pek, A. (2011; M11-2). Leer het kind plannen. In: Psychologie Magazine, maart 2011.
Roos, L. (2011; M11-6). Niet voor de tijgermama! Kek Mama, september 2011, pp. 24-27. Lees artikel
Ree, P. van & Hagen, A. van (2011; M11-7). Creëer condities waarbij ieder kind optimaal kan verbreinen. Interview Jelle Jolles. Tijdschrift voor Remedial Teaching, 2011 (2), p. 14-17.
Ree, P. van & Hagen, A. van (2011; M11-14). De maakbaarheid van het brein. Boekbespreking Ellis en het verbreinen. Tijdschrift voor Remedial Teaching, mei 2011, p24.
Stienissen, F. (2011; M11-8). Verbreinen. Boekbespreking in Pulse Primair Onderwijs, mei 2011, p. 1.
Visser, W. (2011; M11-11). Zet de lerende persoon weer centraal en laat kinderen zelf ontdekken. Naar aanleiding van verwerven van de Societal Impact Award 2011. Ad Valvas VU Universiteit oktober 2011.
Vives (2011; M11-9). Over hersenen, gedrag & educatie. Boekbespreking in Vives, juni 2011, p. 23.
2010
Boer, S. de (2010; M10-1). ‘Ontwikkeling zit niet in de genen’. Intellectuele ontwikkeling gaat door tot na het twintigste levensjaar. Naar aanleiding van keynote lezing van Jelle Jolles op 23 maart 2010. SchoolAanZet, maart 2010.
Dijen, P. (2010; M10-2). Lezen, schrijven en rekenen moeten in dienst staan van de verwondering en van de Talent-ontwikkeling’. Interview met Jelle Jolles. Proceedings jubileumcongres LAKS en JOB.
Hardeman, E. (2010; M10-3). Geef jongeren steun, sturing en inspiratie. Interview Jelle Jolles. NWO publieksboek, 2010.
Mussche, A. (2010; M10-5). Handleiding bij tieners. Boekbespreking Ellis en het verbreinen. VU Magazine p29.
N.D. (2010; M10-6). Zeg niet ‘zit stil’ tegen een druk kind. Boekbespreking Ellis en het verbreinen. In: Schooljournaal.
Ros, B. (2010; M10-7). ‘Docenten melden me: ‘het werkt’’. Jelle Jolles en de kunst van het verbreinen. Didaktief 9; 34-36.
Tilburg, O. Van (2010; M10-4). ‘Een langzaam groeiende boom kan uiteindelijk de hoogste worden’. Interview Jelle Jolles. MBO krant, september 2010.
2009
Hout, van den Floor (2009; M09-1). Wat is er mis met ons onderwijs? Psychologie Magazine. Juni 2009
Til, W. Van (2009; M09-2) Studenten vs Studentes in het onderwijs. Sax, onafhankelijk magazine van Saxion hogeschool. Interview Jelle Jolles. 29 september 2009.