Ter informatie
Binnenkort worden de pagina’s in het Kennisarchief geüpdatet.
Top 10 tweets
Een overzicht van de meest ‘populaire’ tweets: de meest gedeelde, het meest geretweet of tweets die u niet mag missen. Klik op de tweet om het bericht vanuit Twitter te bekijken.
Lees meer tweets via mijn Twitteraccount @JelleJolles.
“Cito-scores van 8-12 jarigen hangen samen met hun zelfregulatie” aldus ons onderzoek (artikel in Frontiers Educ Psych + pdf). Dit pleit voor het actief werken aan c.q. trainen van zelfregulatie en verwante vaardigheden op school: https://t.co/uOEHLpiBD8, https://t.co/YtveYtMwRh pic.twitter.com/x52Y2nQjff
— Jelle Jolles (@JelleJolles) 20 oktober 2018
Ook leerling en student van 18 tot c.a. 23 à 25 jaar is nog ‘werk in uitvoering’. Hij/zij heeft gerichte inspiratie en ook sturing nodig. Wijs routes, geef feedback, daag uit, laat ver-woorden, wijs op alternatieven, confronteer; leer denken & abstraheren (keynote Vlaamse OwRaad) https://t.co/VLkCZ0LpFd
— Jelle Jolles (@JelleJolles) October 24, 2018
Er zijn vijf groepen van executieve functies waaraan we als leraar, coach, opvoeder kunnen werken (ik presenteerde ze bij @nrclive): 1. Vaardigheden 2. Ik (zelfinzicht, zelfregulatie) 3. De ander (empathie, intenties) 4. Later en 5. Normen/regels: pic.twitter.com/ygmPwkSJsa
— Jelle Jolles (@JelleJolles) October 11, 2018
Sterke toename bijziendheid bij jongeren; screen-time wordt genoemd als één van de vier factoren die die daarin een rol spelen. Vandaar het pleidooi om meer buiten te spelen (Guardian 6/11) https://t.co/1AgVTZBl9b, https://t.co/EFZtfTmPr5, pic.twitter.com/1ST4u8q5xB
— Jelle Jolles (@JelleJolles) 8 november 2018
‘Meisjes van 8-12 jr hebben betere leervaardigheid dan jongens’, aldus ons onderzoek met publicatie in Frontiers (+ pdf, #persbericht). Aanbeveling: actief stimuleren van de aanpak van het leren van jongens en van kinderen laag opgeleide ouders. https://t.co/v3OFVvFLsb pic.twitter.com/AueSbOmbWA
— Jelle Jolles (@JelleJolles) 9 augustus 2018
“Kinderen en tieners zijn als een rups: ze zijn nog niet ‘af'” (m’n interview met DeCorrespondent). Om als vlinder uit te vliegen hebben ze inspiratie nodig, uitdaging, gekke voorbeelden; ze moeten leren ver-beelden, zich ver-wonderen en leren ver-woorden: https://t.co/YzQfNtY9Gg pic.twitter.com/in67lcsa2h
— Jelle Jolles (@JelleJolles) September 22, 2018
Over muziekcognitie en de oorsprong van muzikaliteit: ‘Muziek is – net als eten – van levensbelang’ (interview Henkjan Honing NRC 23/8 @musiccognition https://t.co/VlP2ZCiLlY
— Jelle Jolles (@JelleJolles) September 5, 2018
“Tieners en gepersonaliseerd leren: kan het tienerbrein dat al aan?” Ja en nee; dat hangt af van het stadium in de ontwikkeling van zelfregulatie. Hierbij een overzicht/verwijzingen over ‘zelfregulatie’ en verwante neuropsychologische functies: https://t.co/x7IRizKNG0 pic.twitter.com/bPo20vScRb
— Jelle Jolles (@JelleJolles) October 18, 2018
Schoolcijfers zijn best wel belangrijk … maar een bétere voorspeller van succes is volharding, je vermogen om nieuwe routes te vinden, en vaardigheid in omgaan met tegenslag (c.q. ‘grit’, ‘perseverance’, doorzetingsvermogen) https://t.co/5j8lR3mzmo pic.twitter.com/K9GnZKBruR
— Jelle Jolles (@JelleJolles) 11 januari 2018
LEZEN 2.0: Lezen is en blijft belangrijk. Lezen bevordert de ontplooiing en ontwikkelt het denken (en ook het brein houdt van boeken!). Dit pleit ervoor om met nieuw élan het lezen te stimuleren, maar nu met nadruk op LEESPLEZIER. Hand-out van mijn lezing: https://t.co/SHWR5tYYg9 pic.twitter.com/ETwiXKODZI
— Jelle Jolles (@JelleJolles) 24 januari 2018