Advies & Lezingen

Je bent hier:

Advies

Vanuit mijn Adviespraktijk NeuroPsy verricht ik advieswerk voor onderwijsinstellingen (po, vo, mbo en hoger onderwijs), voor sportorganisaties (bijvoorbeeld KNVB, KNGU en Hockeybond), overheden, bedrijfsleven en gezondheidszorg. Vaak hebben de adviesonderwerpen betrekking op ‘hoe om te gaan met de zich ontwikkelende tiener?’. Ze gaan over ‘de gebruiksaanwijzing van de jongere’, diens presteren of onderpresteren, talentontwikkeling en welbevinden.

Doelgroep

Ik geef jaarlijks tientallen lezingen en masterclassesvoor leraren en ouders/opvoeders, en voor scholen en andere instellingen die te maken hebben met de ontplooiing van kinderen en jongeren. Ook geef ik ‘inspiratielezingen’ en ‘continuous education’ voor overheden, zorginstellingen, sportverenigingen en bedrijfsleven en lezingen voor wetenschappelijke organisties en vakgenoten.

Invalshoek

Veel van mijn presentaties hebben betrekking op ontwikkeling van kinderen en jongeren en het neuropsychologisch perspectief. Ik beschrijf de ontwikkeling van leren en cognitieve vaardigheden, en van sociaal gedrag en emotioneel functioneren. Jongeren zijn namelijk ‘werk in uitvoering’ tot ongeveer het 25e levensjaar; dat heeft te maken met de rijping van de hersenen.

Zelfs jong-volwassenen moeten nog veel kennis en ervaringen opdoen, en de ouders/opvoeders, leraren, coaches en andere volwassenen scheppen daarvoor de voorwaarden. In mijn presentaties ga ik gewoonlijk in op ‘wat iedere opvoeder, leraar en coach zou moeten weten over ontwikkeling en het brein’. Daarbij geef ik handvatten voor de praktijk.

Kernpresentaties

De hierna beschreven onderwerpen kunnen worden toegespitst op doelgroepen zoals het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs, het hoger onderwijs, het 10-14 onderwijs, het speciaal onderwijs, ouders, schoolleiders/bestuurders, opvoeding/coaching/begeleiding.

  1. De lerende leerling/student
  2. Mondelinge taalvaardigheid en de ontwikkeling van het denken
  3. Wat iedere volwassene zou moeten weten over het brein
  4. Taal, lezen en het lerende brein
  5. Levenlang leren en het rijpere brein
  6. Zelfregulatie, empathie en de executieve functies
  7. Steunen, sturen of inspireren? De rollen van leraar en opvoeder
  8. Het tienerbrein en de smartphone/mobiel
  9. Sport en bewegen en het lerende brein
  10. Kunst, cultuur, drama en het lerende brein

Aard van de presentatie

  1. Inspiratielezing. Deze heeft bij voorkeur een duur van drie kwartier tot anderhalf uur, al dan niet met vragen/discussie. De inspiratielezing belicht het onderwerp vanuit meerdere invalshoeken, en bespreekt implicaties voor de praktijk. Aantal deelnemers: onbeperkt
  2. Masterclass. Deze gaat verdiepend en/of verbredend in op onderwerpen. De duur is gewoonlijk 2, 3 of 4 uur, of twee dagdelen van ieder 3 à 4 uur, met veel mogelijkheid tot interactie en discussie. Aantal deelnemers: bij voorkeur tot circa honderd
  3. Workshop. Deze gaat gericht in op een of enkele onderwerpen, implicties van brein-inzichten, aanpak in de praktijk e.d. . Spreker en deelnemers hebben een intensieve uitwisseling. Aantal deelnemers: 20 à 30
  4. Andere presentaties. Bijdragen aan een tuturial/webinar, een podcast, een forum, een online presentatie. Aanpak nader te bespreken.

Themata

De volgende themata komen vaak aan de orde (hier in alfabetische volgorde): • ADHD • autonomie • begaafd, hoogbegaafd, hoogsensitief • burgerschap • consequenties overzien • creativiteit • denken en redeneren • empathie en emotioneel functioneren • executieve functies • feedback • geheugen • handelen en ondernemen • hersenrijping • impulsregulatie en flexibiliteit • intelligentie • instructie • jongens en meiden • kansarm en kansrijk • kiezen en beslissen • leerproblemen • leren, onthouden en vergeten • lezen • nature en/of nurture? • neuromythen en breinfeiten • nieuwsgierigheid • onderwijsinnovatie • opvoeden • planning • presteren en onderpresteren • regie over het leerproces • rollen van leraar/opvoeder • ruimtelijke orientatie • slapen • sociale media • spelen • sport en bewegen • steun, sturing en inspiratie • talent • verbeelding • taal • welbevinden • zelfinzicht en zelfregulatie

Sprekersvergoeding

De sprekersvergoeding is afhankelijk van de aard en de duur van de presentatie, en de tijd die nodig is voor de voorbereiding. Ook de reistijd speelt hierin een rol. Indien de presentatie een ‘onderwijs/educatie’ doel heeft, dan is deze vrijgesteld van btw.

Orienterend gesprek en aanmelding

Als u interesse hebt in een mogelijke presentatie, neem dan contact op via de mail (j.jolles@vu.nl) en geef in grote lijnen aan wat u voor ogen staat, wat de doelgroep is en de datum (of periode) dat het event waarschijnlijk gaat plaatsvinden. Vervolgens kijk ik of een en ander in de agenda past en of ik mogelijkheden zie voor het onderwerp van de presentatie. Vervolgens plannen we een vrijblijvend gesprek via telefoon of videobellen om kennis te maken en uit te wisselen over doel, aanpak, mogelijkheden en sprekersvergoeding. Op grond daarvan kunnen we afspraken maken. Als we overeenstemming hebben over de grote lijnen van de presentatie volgt op later moment een vervolg gesprek om meer gericht af te stemmen over te bespreken thema’s en aanpak.

Selectie van presentaties 2020-2024

Sinds 1 januari 2020 gaf ik 130 presentaties voor diverse doelgroepen en instellingen alsmede ouderavonden. In mijn verkort CV vindt u daarvan een overzicht vanaf pag 57. Enkele voorbeelden:

  • De leerling, de gsm en het lerende brein. Online tutorial/webinar VO-raad
  • Over begaafdheid, leren, nieuwsgierigheid en ontplooiing. Basisonderwijs Staphorst e.o
  • De jonge tiener, leren, welbevinden en ontplooiing. Carmel college, Oldenzaal
  • De lerende MBO-student en het brein. ROC Middeln Nederland, Utrecht
  • Het tienerbrein, taal en ontplooiing. College Groevenbeek, Ermelo
  • Ontwikkel zelfregulatie: stimuleer mondelinge taalvaardigheid. Landelijk congres Toetsrevolutie, Amersfoort
  • De lerende tiener, zelfregulatie en het brein. Agora basisonderwijs, Utrecht
  • Het lerende tienerbrein: handvatten voor het onderwijs. Pixel Onderwijsondersteuning Aalst/Denderleeuw, Belgie
  • De muziekstudent, brein en ontplooiing. Conservatorium van Amsterdam
  • Het nieuwsgierige tienerbrein en het verkeer. Symposium ‘Verkeersveilige generatie’, ROV Zuid-Holland, Den Haag
  • Boeken zijn brandstof voor het brein. Over lezen, denken, leren en ontplooiing. Themadag Leren en ontwikkelen Probiblio, Hoofddorp
  • De sportende tiener en het brein. Dag van het Sportonderzoek’, Hanze hogeschool, Groningen
  • Over geletterdheid, brein en ontplooiing. Taalnetwerk Rivierenland, Geldermalsen
  • De tiener, digitaal onderwijs en het lerende brein. Symposium Beter Onderwijs Nederland (BON), Driebergen
  • Talent, ontwikkeling en ontplooiing. Het neuropsychologisch perspectief. ‘Talentkamer’, Utrecht,
  • Gelijke kansen, ontwikkeling en ontplooiing: het neuropsychologisch perspectief. Gelijke Kansen Alliantie (GKA), Ministerie OCW
  • Persoonlijke groei, ontplooiing, Levenlang Leren en het brein. Workshop ELLLA, Zwolle/Dalfsen
  • Werkplekleren in de techniek. Een brein-perspectief. Platfom ‘Werkplekleren in de techniek’, Den Haag
  • Psychologie op de middelbare school. Waarom, wat en hoe? Studiemiddag NIP, webinar.
  • Sekseverschillen in cognitief functioneren zijn biologisch EN sociaal bepaald. Jaarcongres van de Nederlandse Vereniging voor Neuropsychologie, Utrecht, 
  • Werk in uitvoering op de atletiekbaan – het tienerbrein. Koninklijke Nederlandse Atletiek Unie, Papendal Arnhem
  • De (talentvolle) sportende tiener en zijn brein: handvatten voor ouders Topsport Gelderland, Arnhem
  • Het tienerbrein houdt van boeken. KVB Boekwerk, Rotterdam
  • Nieuwsgierigheid, kunst, cultuur en ontplooiing (en het brein). Haagse Cultuuronderwijsdag 2019, Den Haag
  • Executieve functies in het onderwijs. Keynote Bohn, Stafleu, Van Loghum, congres ‘Breinbrekers in zorgonderwijs’. Nieuwegein

Contact & aanvragen lezingen of advieswerk

Aanvragen voor lezingen, presentaties en advieswerk kunnen direct aan mij worden gericht via mijn e-mailadres j.jolles@vu.nl.

Aanvragen voor lezingen en presentaties kunnen ook worden gedaan via organisaties zoals Speakers Academy, Sprekershuys, Het Sprekersburo of Quality Bookings.

Jolles Seminar 2018 _ foto Julie Hrudova