Ter informatie
Binnenkort worden de pagina’s in het Kennisarchief geüpdatet.
Radio & TV
De afgelopen jaren ben ik bij meerdere grote media te gast geweest om toelichting te geven op een actueel onderwerp op gebied van brein, leren, cognitie en ontwikkeling van kind, tiener of (bijna-)volwassene. Of over de inhoud van mijn bestseller Het Tienerbrein (2016, 2017). Hieronder vindt u een inventarisatie van presentaties overzichtelijk per jaar vermeld, waar mogelijk met link naar het oorspronkelijke product.
2019
Spraakmakers Special
NPO radio 1, Spraakmakers – 1 augustus 2019
NPO radio 1, Spraakmakers (2019). Gesprek met twee experts (Jelle Jolles en Louis Hoeks) over een actueel thema op gebied van psychologie, opvoeden, gezondheid, onderwijs e.d. Met in dit item aandacht voor o.a. de vrijheid van onderwijs (art. 23).
Luister hieronder het interview (23 min.)
‘Hoe weloverwogen is je stem als je 16 bent?’
NPO radio 1, Podcast De Dag – 26 juni 2019
NPO radio 1, Podcast De Dag (2019). Podcast over het verlagen van de kiesgerechtigde leeftijd van 18 naar 16 jaar, naar aanleiding van het advies van het onafhankelijke adviesorgaan ROB aan de regering en het parlement. Jelle Jolles: “Kiezen is iets anders dan keuzes maken”. Lees hier de vijf kernredenen om de leeftijd NIET te verlagen, of lees de uitgebreide toelichting.
Luister hieronder het interview (15 min.)
‘Het brein houdt van boeken’
NPO radio 2, KRO NCRV, De Wild in de Middag – 27 maart 2019 16:45 uur
NPO radio 2, KRO NCRV, programma De Wild in de Middag (2019). Interview door Ruud de Wild naar aanleiding van het verschenen onderzoeksrapport ‘De impact van het boek’ van KVB Boekwerk. Jelle Jolles: “Investeren in lezen en leesplezier is investeren in ontplooiing, in denken & ver-beelden, in voorstellingsvermogen & inleven, in empathie, in het begrijpen van de ander en van de wereld.” Lees het rapport.
Luister hieronder het interview (4:30 min.)
‘Curlingouders’
NPO radio 1, KRO NCRV, Spraakmakers – 20 februari 2019 10:50 uur
NPO radio 1, KRO NCRV, programma Spraakmakers (2019). Bijdrage van Jelle Jolles aan item over ‘curlingouders’. Bekijk ook eens de blog die hij hierover schreef, met verwijzing naar een interview in NRC hierover (15/12/2017).
Luister hieronder het interview (3:30 min.)
2018
Waarom meisjes beter presteren dan jongens in eerste klassen voortgezet onderwijs
NOS Jeugdjournaal – 11 december 2018, 19:00 uur
NOS Jeugdjournaal (2018). Nieuwsitem over gevonden prestatieverschillen tussen jongens en meisjes in de eerste klassen van het VO, gepresenteerd in het Jaarrapport 2018 van het CBS, 11 december 2018. Bekijk ook eens de blog die ik hierover schreef, met verwijzing naar een interview in NRC (11/12).
Bijdrage aan RTL nieuws
RTL nieuws – 11 april 2018, 19:30 uur
RTL nieuws (2018). Nieuwsitem over jongens-meisjes verschillen, 11 april 2018.
Een korte bespreking van ‘Het Tienerbrein’ door Sharon Stellaard
Omroep Flevoland, Aernout in de ochtend – 14 maart 2018
Elke woensdagochtend bespreekt pedagoog en promovendus Sharon Stellaard actuele onderwerpen over school en opvoeding in het radioprogramma ‘Aernout in de ochtend’ van Omroep Flevoland. In deze uitzending geeft zij haar visie op het boek ‘Het Tienerbrein’ en welke praktische tips zij daar zelf uit heeft gehaald.
Stellaard, S. (2018). Het Tienerbrein: Boek van Jelle Jolles. Programma ‘Aernout in de ochtend’, Omroep Flevoland, 14 maart 2018.
Bijdrage aan VPRO-radioserie
NPO Radio 1, Radio Doc – 18 februari 2018
Petterson, J. en Stein, J. (2018). VPRO-radioserie over verschillen in onderwijs en kinderopvang tussen Nederland en Zweden. Bijdrage van Jelle Jolles, 18 februari 2018. Een overzicht van alle podcasts in deze serie vind je hier.
Bijdrage aan tv-programma De Monitor
KRO-NCRV – 6 februari 2018
KR0-NCRV tv (2018). Bijdrage aan tv-programma De Monitor over de democratische school, 6 februari 2018.
2017
Tieners en hun brein
VRT – 7 juni 2017
Van Gils en Gasten, tv België (2017). Tv-gesprek over tieners en hun brein. Brussel, 7 juni 2017.
2016
Radio interview over het tienerbrein
Radio Limburg, De Stemming – 11 december 2016
Op zondag 11 december 2016 was Jelle Jolles te gast bij Fons Geraets van De Stemming op Radio L1.
Het Tienerbrein
NH Radio, NH Lunchroom – 7 december 2016
NH Radio (2016). Het tienerbrein. Radio-interview in programma NH Lunchroom op Noord-Holland Radio, 7 december 2016.
Tv-studiogesprek over De Tiener bij RTL Late Night
RTL4, RTL Late Night – 6 december 2016
RTL Late Night (2016). Tv-studiogesprek over De Tiener met Jelle Jolles, 6 december 2016.
Tieners zijn ‘werk in uitvoering’
BNR Nieuwsradio – 28 november 2016
BNR Nieuwsradio (2016). Tieners zijn ‘werk in uitvoering’. Bespreking over het nieuwe boek ‘Het Tienerbrein’, 28 november 2016.
De tiener is ‘werk in uitvoering’
Radio 1, De Nieuwsshow – 26 november 2016
Radio 1 (2016). De tiener ontwikkelt zich door een samenspel tussen zijn brein en zijn omgeving; hij is namelijk ‘werk in uitvoering’. Interview op De Nieuwsshow van Radio 1 (Peter de Bie
en Mieke van der Weij), 26 november 2016.
2015
‘Om te rekenen moet je eerst tekenen’
BNR radio, Wetenschap Vandaag – 11 maart 2015, 14:17 uur
BNR radio (2015). Bijdrage aan radio interview ‘om te rekenen moet je eerst tekenen’.
Wat voor effect heeft sporten en bewegen op de hersenen?
Radio 2, Gijs 2.0 – 9 januari 2015, 12:45 uur
Bij het Stanislascollege in Rijswijk begint komend schooljaar een ‘beweeg-vmbo’ waarbij leerlingen tegelijk sporten en leren. Dat zou de prestaties van de kinderen verbeteren. In het programma Gijs 2.0. op Radio 2 wordt Jelle Jolles over dit topic geïnterviewd. Sporten is bewegen en bewegen is iets wat het brein graag doet, aldus Jelle Jolles. Door het bewegen wordt de hersenontwikkeling gestimuleerd. Dit geldt niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Bewegen is en blijft belangrijk voor iedereen: een leven lang!
Luister de uitzending terug: Radio 2, Gijs 2.0 – 9 januari 2015
2014
Jongensbrein en Meisjesbrein: de omgeving doet er toe!
NTR Academie Radio – 1 december 2014, 22:50 uur
De hersenen van jongens en die van meisjes ontwikkelen zich na de geboorte in grote lijnen gelijk. Er zijn echter subtiele verschillen. Zintuiglijke prikkels en ook sturing en inspiratie door de omgeving zijn erg belangrijk voor de ontwikkeling: ‘Context shapes the brain’. De subtiele verschillen tussen jongens en meisjes zijn geworteld in de biologie. Maar cultuur, omgeving en opvoeding spelen een grote rol.
Zie ook het interview over jongens-meisjes verschillen dat op 2 december is gepubliceerd in het Parool.
Luister hieronder het interview
Stress:’n beetje opwinding is handig…maar houd controle!!
Radio 2, Gijs 2.0 – 3 november 2014, 12:45 uur
Jelle Jolles over werkstress n.a.v. een onderzoek van het Ministerie van Sociale Zaken en de aftrap van de werkstressweek door Minister Asscher. Jolles geeft aan dat ‘alert zijn’, ‘aandachtig en geconcentreerd zijn. en ‘in de startblokken staan’ erg belangrijk zijn om goed werk te kunnen doen. Maar stress is niet goed. Bij stress wordt het lichaam ontregeld. Op den duur leidt het tot lichamelijk een geestelijk minder goed functioneren. Stress is niet goed, indien niet meer onder controle hebt wat je wanneer moet doen en de druk niet meer aan kunt. Dan is het noodzakelijk om dit te bespreken met je werkgever. Ook spreken met collega’s, vrienden, familie kan helpen ‘om het perspectief weer te zien’.
Boterhamvraag: leren programmeren op je 5de is dat wel goed?
Radio 2, Gijs 2.0 – 9 oktober 2014
Onderwerp: Computer, tablet en programmeren bij heel jonge kinderen
Kunnen jonge kinderen leren programmeren? Zeker, maar dan wel op hun niveau. Een kind van 5 jaar kan ook symbolisch leren denken, logisch denken en ordenen. Leerkracht, school en ouder kan de voorwaarden helpen maken zodat het kind spelenderwijs wat vaardigheden krijgt die het helpen om te gaan programmeren. Dit kan prima passen bij de natuurlijke wijze van spelen en denken van kinderen.
Zijn meisjes slimmer dan jongens?
Radio 2, Wout2day – 23 september 2014
Onderwerp: Waar komen verschillen tussen meisjes en jongens vandaan en wat doe je ermee?
Meisjes doen het op middelbare school en in hoger onderwijs veel beter dan jongens. Gemiddeld zijn meisjes wat eerder in de ontwikkeling van taal. En jongens zijn gemiddeld wat beter in ruimtelijk redeneren; belangrijker is dat jongens een iets tragere ontwikkeling hebben die ook wat langer doorloopt (tot ongeveer het 24e jaar). Als jeugdigen hun ontwikkeling optimaal hebben kunnen doorzetten dan zijn mannen en vrouwen in veel opzichten geheel vergelijkbaar in cognitieve vermogens. Dat jongens het nu relatief minder goed doen dan meisjes op school ligt vooral aan de combinatie van psychosociale factoren en biologie (rijping). De samenleving heeft ervoor de verantwoordelijkheid dat om te zorgen dat zowel jongens als meisjes hun talenten ten volle kunnen ontplooien.
Radio 2, Wout2day (2014). Waar komen verschillen tussen meisjes en jongens vandaan en wat doe je ermee?, 23 september 2014.
2012
Spelen en onderzoekend leren
RTL 4 Journaal – 9 mei 2012
RTL4 Journaal (2012). Bijdrage aan item over het Speleon. Jelle Jolles aan het woord over spelend en onderzoekend leren, 9 mei 2012.
Niet durven uitblinken in brugklas
Radio FunX – 20 april 2012
Radio FunX (2012). Jelle Jolles over het niet durven uitblinken in de brugklas, 20 april 2012.
Brugklassers die liever niet uitblinken
NOS, Radio 1 journaal – 13 april 2012
NOS radio 1 journaal (2012). Jelle Jolles over brugklassers die liever niet uitblinken, 13 april 2012.
2011
IQ tiener volop in beweging
Radio 1, TROS – 22 oktober 2011
Radio 1, TROS (2011). Interview Tienerhersenen en IQ, 22 oktober 2011.
Breingeheim: het kinderbrein met Jelle Jolles
Omroep MAX, Breingeheim – 3 mei 2011
Omroep MAX (2011). Breingeheim. Breingeheim: het kinderbrein met Jelle Jolles, 3 mei 2011.
Ben je ooit te oud om te leren?
Radio 1 – 18 april 2011, 13:15 uur
Radio 1 (2011). Interview met Jelle Jolles over het verband tussen leeftijd en het vermogen van de hersenen om kennis te vergaren, 18 april 2011.
Luister hieronder het interview
Zijn meisjes slimmer dan jongens?
Radio 1, omroep WNL – 30 maart 2011
Radio 1, omroep WNL (2011). Zijn meisjes slimmer dan jongens?, 30 maart 2011.
KRO Brandpunt uitzending over de verschillen tussen jongens en meisjes
KRO, Brandpunt – 13 februari 2011
Brandpunt (2011). Jelle Jolles over de verschillen tussen jongens en meisjes. KRO,13 februari 2011.
2010
Tienerhersenen en schoolprestaties
Radio FUNX – 15 november 2010
Radio FUNX Rotterdam (2010). Interview tienerhersenen en schoolprestaties, 15 november 2010.
De groeistuipen bij brein en puber
VPRO, Buitenhof – 4 april 2010
Buitenhof (2010). De groeistuipen bij brein en puber. VPRO, 4 april 2010.
2009 en eerder
Periode 1990-2010 : Tv optredens in de programma’s NOVA (tweemaal), Koffietijd en andere. Tevens een tiental radio-optredens.