Mijn presentatie op TEDx Education (Amsterdam) van 31 mei jl. ging over de tiener als ‘werk in uitvoering’ en de tienertijd als een ‘periode van kansen en mogelijkheden’. Op YouTube is de video van het TED talk nu beschikbaar. Ik ga in op de ontwikkeling van de tiener en het belang van steun, sturing en inspiratie uit de omgeving. Een actieve rol van de omgeving is essentieel voor ontplooiing van de tiener. De presentatie grijpt terug op mijn recente boek ‘Het Tienerbrein’ van november 2016. Hierin worden inzichten uit de neuropsychologie gepresenteerd voor ouders, leraren en andere opvoedprofessionals. Doel is om de tiener beter te begrijpen. Daartoe worden ook veel handvatten gegeven.
Landelijke dagbladen en vaktijdschriften
Sinds het verschijnen van ‘Het Tienerbrein’ zijn er meerdere inhoudelijke interviews verschenen in diverse landelijke dagbladen en vaktijdschriften. Een selectie van een negental compacte stukken in pdf volgt hieronder. Meer artikelen over de tiener en ook achtergrondinformatie over de bestseller ‘Het Tienerbrein’ (2016) vindt u op www.tienerbrein.nl .
De Volkskrant
‘Leren leren’. Volkskrant 24 november 2016, p V16 – V18. Door Ianthe Sahadat.
Tieners willen niet graag leren? Juist wel, schrijft hoogleraar Jelle Jolles in zijn boek Het tienerbrein. Geef ze meer aandacht.
Trouw
‘Een gebruiksaanwijzing voor de totale tiener. Hersenen zijn niks meer dan een orgaan: het is de omgeving die bepaalt wat er uiteindelijk van terecht komt’. Trouw 28 november 2016. Door Maaike Bezemer.
Tieners zijn makkelijker te doorgronden dan de gemiddelde thermostaat, zegt hersenwetenschapper Jelle Jolles. Hij bundelde dertig jaar praktijkervaring in zijn boek ‘Het Tienerbrein’ dat vandaag verschijnt.
NRC
‘Het tienerbrein is echt wel kneedbaar’. NRC 12 december 2016. Door Niki Korteweg.
Zelfinzicht is voor tieners even belangrijk als kennis, zegt neuropsycholoog Jolles. ‘Ze moeten zich breed ontwikkelen’.
HUMO
‘Tieners die grenzen durven te overschrijden zijn de vernieuwers van morgen’. HUMO 22 november 2016, p 10 – 15. Door Stefanie de Jonge.
Hoogleraar en neuropsycholoog Jelle Jolles schreef een geweldig boek ‘Het tienerbrein’. Eindelijk de waanzin in het hoofd van je tiener verklaard! Je begrijpt opeens wat je moet doen als je dochter weer eens op het punt staat te vertrekken in een veel te korte rok en dito naveltruitje, en snapt waarom je zoon het de logica zelve vindt dat uren skateboarden belangrijker is dan huiswerk maken.
Onderwijsblad
‘De zuurpruim als rolmodel’. Breinwetenschapper wil tieners leren plannen. Onderwijsblad 19 november 2016, p 18 – 20. Door Michiel van Nieuwstadt.
Tieners die geen risico’s nemen zijn verkeerd bezig, zegt klinisch neuropsycholoog Jelle Jolles. In zijn nieuwe boek vertaalt hij de hersenwetenschap naar de middelbare school.
Prima Onderwijs
‘Tieners hebben steun, sturing en inspiratie nodig om te kunnen groeien’. Prima Onderwijs 10 januari 2017. Door Brigitte Bloem.
‘Het brein is een fantastisch orgaan, maar is niet de kern van mijn verhaal’, zegt neurowetenschapper Jelle Jolles over zijn nieuwe boek ‘Het Tienerbrein’. ‘Het gaat mij om de ontwikkeling van de tiener en de grote mate waarin de omgeving daarbij een rol speelt’. Prima Onderwijs sprak met de hoogleraar.
Gifted
‘Brandstof voor de motor van talentontwikkeling’. Gifted (248Media.nl) 2017, p32 – 35. Door Marrigje de Bok.
In een inspirerend gesprek licht Jelle Jolles zijn inzichten en opvattingen over actuele thema’s in opvoeding en onderwijs toe. Talentontwikkeling, de noodzaak van vaardigheden, het nut van beweging, impulsen, sturing of loslaten, de rol van de omgeving … ‘De tienertijd is een periode van kansen en mogelijkheden. Tieners hebben goede begeleiding nodig om die ten volle te kunnen benutten’.
Kind en adolescent in de praktijk (KAP)
‘De tienertijd is een tijd van kansen en mogelijkheden’. Kind en adolescent in de praktijk (KAP), maart 2017, p 31 – 35. Door Anke Scheeren.
Jelle Jolles is universiteitshoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit. Hij slaat graag een brug tussen de wetenschap en de dagelijkse praktijk. Eind 2016 kwam zijn boek Het Tienerbrein uit. Het is een bestseller.
Neuropraxis
‘Een optimistische kijk op de kneedbaarheid van het tienerbrein en het jonge-twintigersbrein’. Neuropraxis 3 maart 2017. Door Yvonne Groen.
Boekbespreking.