Op 23 november publiceerde het Parool een artikel over jongens en meisjes verschillen. Dit artikel is een interview met prof. dr. Jelle Jolles en is gebaseerd op het onderzoeksrapport De jongens tegen de meisjes. Dit onderzoeksrapport is in opdracht van het ministerie van Onderwijs (OCW) geschreven en uit het rapport blijkt dat meisjes het beter doen dan jongens in het onderwijs. Het Parool stelde hierover 5 vragen aan prof. dr. Jelle Jolles. (Ontleend aan Lorianne de Gelder, interview met Jelle Jolles, Parool 23 november 2015) Lees artikel. Het Parool besteedde ook al eerder aandacht aan de verschillen tussen jongens en meisjes in eerdere interview (Ontleend aan Lorianne de Gelder, interview met Jelle Jolles, Parool 2 december 2014), lees de blogpost en het artikel hier.
Wat een mooi artikel dat precies beschrijft waarom het nieuwe onderwijsinitiatief KIEM (tevens deelnemer van de Kraamkamer – Amsterdam School Challenge) er moet komen.
KIEM richt zich juist op de jongensachtige leerstijl in het vmbo omdat we zien dat juist onder die groep jongens te veel potentie verborgen blijft. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat het huidige onderwijs niet aansluit bij de specifieke ontwikkelingskenmerken (tempo, leerstijl, interesses) van jongens. Wij maken de didactische vertaling en brengen kerndoelen en eindtermen samen in een doe gerichte didactiek. KIEM is een school waarin leerlingen de ruimte krijgen om te bewegen, te experimenteren en te leren van hun fouten.
Wil je ons initiatief steunen en vindt je ook dat het tijd wordt voor een andere onderwijsaanpak en een meer actieve en doe gerichte school die beter aansluit bij jongens?
Ga dan naar http://www.kiemonderwijs.nl en vul onderaan de pagina het formulier in.
Avast veel dank.