Op verzoek van het tijdschrift Didactief maakte ik een artikel over de vraag ‘Wat weten we op dit moment over de relatie tussen onderwijs, leren en het brein?’. Het is een goed moment om die vraag te stellen, omdat het tien jaar geleden is dat de landelijke Commissie Hersenen en Leren met een rapport is gekomen over de mogelijke toepassing van kennis en inzichten uit de neurowetenschappen in het onderwijs. Dat rapport is vanaf deze site te downloaden. Het artikel voor Didactief is online gepubliceerd op 1 september. Het is te downloaden via de onderstaande link.
Ik onderscheid elf belangrijke punten van kennis/inzicht die – naar mijn mening – veel potentie hebben. Ik maakte er ‘een elfje’ van en dat ziet u hieronder. In het artikel ga ik ook in op het verkeerde idee dat men heeft over neuroimaging onderzoek. Dat is weliswaar heel belangrijk om mechanismen beter te begrijpen, maar levert nog niet veel kennis op die zinvol kan worden gebruikt in het onderwijs. Er is echter een aantal andere neuro-disciplines – waaronder de neuropsychologie – die wel bruikbare informatie oplevert. Ook ga ik in op het vervelende feit dat er een spraakverwarring bestaat binnen het werkveld: verschillende disciplines spreken een andere taal. Dat leidt vaak tot een heilloze en niet-productieve spanning. Ik zie een oplossing in een multidimensionele aanpak, waarin het naast onderwijzen (natuurlijk) óók gaat om vorming en ontplooiing. Vele werkvelden en disciplines hebben hun eigen plek en zijn samen nodig om bij te dragen aan de ontplooiing van onze kinderen en jeugd.
Jolles, J. (2015). Onderwijs, hersenen en cognitie. De kloof overbrugd? Didactief Online, webartikel 31 aug 2015. http://didactiefonline.nl/41-nieuws/12481-onderwijs-hersenen-en-cognitie-de-kloof-overbrugd. Download het rapport
Jolles, J., Groot, R. d., Benthem, J. v., Dekkers, H., Gloppert, C. d., Uijlings, H., & A. Wolff-Albers (2005). Leer het brein kennen. Over een ‘New Learning Science’ op het kruispunt van neurowetenschap, cognitiewetenschap en onderwijswetenschap. Den Haag: NWO. ISBN 90-77875-04-2. Download het rapport
Jolles, J., R. de Groot, J. van Benthem, H. Dekkers, C. de Glopper, H. Uijlings and A. Wolff-Albers (2006). Brain Lessons. A contribution to the international debate on Brain, Learning & Education. Neuropsych Publishers Maastricht, ISBN: 90-75579-32-2 Download het rapport
1 reactie