Gelijke kansen centraal in Nationale Onderwijsweek
De Nationale Onderwijsweek is begonnen, met bijbehorende krant als mooi startmoment. Het thema van het programma van dit jaar is gelijke kansen, een onderwerp waar vanuit neuropsychologisch inzicht ook kennis over bestaat. Kansenongelijkheid in het onderwijs is namelijk goed te duiden vanuit nieuwe inzichten in relaties tussen hersenen en gedrag. Kansarme kinderen hebben vaak een schrale leer- en leefomgeving gehad, dat zorgt dat ze achter lopen in (brein)rijping en ontplooiing. Dit betekent niet dat ze dommer zijn. Het geeft aan dat de omgeving – met name onderwijsprofessionals en ouders – hier actief iets mee kan doen. In een column van de Nationale Onderwijskrant van 27 september beargumenteer ik ‘waarom’. Lees meer…
Jolles, J. (2017). Column: De leraar als motor van talentontwikkeling, Nationale Onderwijsweek krant, nr 2, najaar 2017, p. 21
Jolles, J. (2016). Het tienerbrein. Over de adolescent tussen biologie en omgeving. Amsterdam: Amsterdam University Press, publieksversie 18 september 2017, ISBN 867 94 6298 747 0