15% van de leerlingen op de middelbare school blijft in de eerste drie jaar zitten of stroomt af naar een lager schoolniveau. Deze leerlingen hadden op de basisschool potentie maar blijken deze niet te kunnen waarmaken in het voortgezet onderwijs. Daar falen ze. Hoe kan dit? Dr. Helen Reed legt in het januari/februari nummer van de Didactief uit welke factoren bepalend zijn voor het feit dat sommige leerlingen het in het voortgezet onderwijs minder goed doen dan andere leerlingen. Ook bespreekt ze waarom het belangrijk is om leerlingen te helpen hun leergedrag beter te begrijpen. Lees hier het artikel
Dr. Helen Reed schreef het proefschrift ‘Wiskundig denken, leren en presteren: Inzichten en interventies voor het basis- en voortgezet onderwijs’ en is gepromoveerd op 30 juni 2014. Haar promotores waren prof Jelle Jolles (VU) en prof Paul Kirschner (Open Universiteit).
– Het proefschrift: H.C. Reed (2014) Mathematical Thinking, Learning and Perfomance: Insights and interventions for primary and secondary education. Het proefschrift is te vinden via darenet: http://dare.ubvu.vu.nl/handle/1871/51328
– Een samenvatting van het proefschrift vindt u op de site van NWO-NIHC: https://www.hersenenencognitie.nl/contents/2478
Graag wil ik dit artikel printen maar het past niet op 1x een A4, kunt u het over 2 pagina’s uitzetten?
Ik wil dit graag bij ouders op de keukentafel leggen. Ervaring leert dat als ik het mail zij het niet zullen lezen.
Ik zou zelf zeggen dat de kloof te verklaren kan zijn door het Niveauverschil die er op de basisschool bestaat. Het Niveau van basisschool tot basisschool. Daarom heeft de één een grotere achterstand dan de ander. In mijn tijd als stagiair op een basisschool in Amsterdam Oud-Zuid zagen we veel kinderen doorstromen naar Gymnasia. Dit kwam natuurlijk ook doordat wij veel aan taal deden.
http://www.instituutschreuder.nl