-
Zijn jongens nou écht beter dan meisjes in wiskunde? En waarom doen ze het zo slecht op school? Is er zoiets als een jongensbrein en een meisjesbrein of zijn verschillen tussen de seksen vooral sociaal bepaald? Wat zouden we in opvoeding en onderwijs kunnen doen voor de talentontwikkeling van jongens én van meisjes.
Ik bespreek in het publiekscollege de neuropsychologische ontplooiing van jongens en meisjes. Jazeker, de biologie speelt een heel belangrijke rol. Maar dat geldt net zo voor psychologische factoren en voor gezin, buurt, school en cultuur. Jongens en meisjes ontwikkelen zich in een samenhang tussen biologie en omgeving: ‘context shapes the brain’. De steun, de sturing en inspiratie uit de omgeving bepaalt hoe effectief de tiener en diens brein zich ontwikkelen. Jongens – meisjes verschillen zijn een hot topic in onderwijs en opvoeding. Daarom bespreek ik harde feiten over jongens – meisjes verschillen die gebruikt kunnen worden voor de talentontwikkeling van jongens én van meisjes. Maar daarnaast ga ik ook in op neuromythen – onjuiste generalisaties uit de wetenschap -.
Het college is gericht op ieder die interesse heeft in onderwijs en opvoeding of meer wil weten over dat fasinerende brein en zijn relatie met ons denken, ons voelen en ons handelen.
Nadere informatie over Rode Hoed programma en bestellen van kaarten voor 2 december: Jongensbrein-meisjesbrein