‘Waarom moeten we dat leren?’ is een veelgehoorde vraag in klaslokalen. Het is logisch dat leerlingen deze vraag stellen, omdat een kind of tiener de vaardigheid om consequenties van zijn gedrag te overzien pas later ontwikkelt.

©Wouda
Ze kunnen hierdoor vaak nog niet zien waarom ze op school zitten en moeten leren. Daarom is het goed om als leraar aan scholieren uit te leggen waarom de lesstof belangrijk voor ze is. Dit draagt bij aan de persoonlijke groei van de leerling. Hoe je dit als leraar uitlegt? Door het trekken van parallellen met voor de tiener herkenbare en levendige voorbeelden uit het dagelijks leven. En laat medescholieren ook zelf eens een voorbeeld geven. Leer de tiener ver-beelden en ver-woorden. Laat hen vertellen waarom zij denken dat de les belangrijk voor ze is of kan zijn. En geef daarop dan als leraar je feedback. Op deze manier reik je als leraar de ervaringen van anderen aan: niet alleen van jezelf maar de gecumuleerde ervaringen van vele mensen. Ook dat is de taak van onderwijs.
Zie ook het interview met voorbeelden van parallellen op Klasse.be
Wilde, B. de (2017). “Waarom moeten we dat leren?”. Interview met Jelle Jolles op Klasse.be, verschenen op 5 oktober 2017.