Publiekscollege Rode Hoed Amsterdam, 19 maart 2014
Deze blog geeft in 35 stellingen een visie op ‘Brein, ontplooiing, onderwijs & opvoeding’. Hiermee vat ik het publiekscollege samen dat ik op 19 maart heb gegeven in de Rode Hoed in Amsterdam. In dat college ging het om de ontwikkeling van kinderen en jeugdigen. De ontwikkeling wordt niet simpelweg bepaald door ofwel nature ofwel nurture. Integendeel: zowel biologische factoren als psychologische, sociale en culturele factoren zijn ervoor belangrijk. ‘Context shapes the brain’, dus prikkels uit de omgeving zijn uiteindelijk bepalend voor de hersenrijping. Dit geldt ook voor de manier waarop kind, jeugdige en volwassene in een sociale context gaan functioneren. Ouder, leerkracht, oma, de buurtgenoten en de peergroup geven Steun, Sturing & Inspiratie en zijn daarmee sterk bepalend voor de ontplooiing van kind en jeugdige.
Achtergrond informatie is te verkrijgen op mijn websites en in het publieksboek Ellis en het verbreinen.
Vorige week was ik aanwezig op de Montessoridag in Noordwijk . Ik heb toen een zeer interessante lezing gehoord van Prof. Jelle Jolles over de neuropsychologische ontwikkeling van kinderen van 4 jaar tot ver in de volwassenheid .
Hij sprak n.a.v. zijn powerpointpresentatie.
Mijn vraag is ; staat deze presentatieook ergens op internet , zodat ik alles nog eens na kan lezen?
Ik wil er op mijn school nl. nog verder over praten .
Wat voor mij ( als kleuterjuf ) erg belangrijk was , dat het spel weer eindelijk erkenning kreeg. Nu is ook wetenschappelijk aangetoond dat spel en op allerlei manieren de wereld ontdekken een wezenlijke bijdrage levert aan de neuropsychologische ontwikkeling van kinderen.
Madeleine Cox Basisschool De Binnenstad Arnhem
Beste Madeleine
De powerpoint staat niet op internet, maar de samenvatting van mijn lezing in de Rode Hoed geeft wel een goed overzicht van de meest belangrijke punten. Je kunt die samenvatting downloaden via de hyperlink ‘blog’ in het stuk tekst hierboven. Ik verwacht in de komende anderhalve maand een wat uitgebreider stuk erover geschreven te hebben. Dat komt ook beschikbaar via deze website.
Dank voor je reactie over het belang van spel. Het is een visie die veel mensen in het onderwijs al lang hebben. Waardevol dat een aantal wetenschappen zoals de neuropsychologie en de ontwikkelingspsychologie nu met harde gegevens komen: spelen is handelen, is beleven, maar is ook cognitieve ontwikkeling en sociale ontwikkeling en dus zelfs ook hersen-ontwikkeling!
Succes bij jullie op school
Jelle