Op maandagavond heb ik een keynote gegeven over de adolescent en zijn ontplooiing. Dit was voor de thema avond van OSR Lek & Linge in Culemborg (klik hier voor meer informatie over de thema avond). Voor mij was het inspirerend om met 200 ouders in de zaal uit te wisselen over de nieuwe inzichten uit de neuropsychologische wetenschap en praktijk. Hieronder is een korte samenvatting van mijn verhaal te vinden. Een compacte versie van de powerpoint die ik heb gebruikt is hier te downloaden.
Samenvatting
De tiener moet worden beschouwd als ‘werk in uitvoering’. Vaardigheden in taal en waarneming, denken en handelen ontwikkelen zich tot (ver) na het 20e levensjaar. In de adolescentie vinden grote veranderingen plaats in cognitief en sociaal functioneren. De tiener ontplooit zich, krijgt inzicht in zichzelf en anderen, en doet ervaring op met kiezen en beslissen. Deze ontplooiing wordt bepaald door zowel de biologie als door omgeving en cultuur. Te weinig slapen en stress zijn niet bevorderlijk voor het leren en functioneren. Een inspirerende omgeving en emotionele steun, maar ook gerichte sturing door ouders en docenten zijn juist wel goed voor de ontwikkeling. Ouders en familie spelen dus een cruciale – actieve – rol, naast de school de docent, de coach op het sportveld, en de vrienden en vriendinnen. De neuropsychologische vaardigheden zijn sterk bepalend voor de leermotivatie, de studieprestaties en interessen in activiteiten buiten school.
In de voordracht wordt inzicht gegeven in de ontplooiing van de tiener, en in de factoren die de ontwikkeling bepalen. Deze kennis en inzichten betekenen wat voor de manier waarop we met ‘onze’ tiener omgaan. Daarvan worden voorbeelden gegeven: over wát kunnen we doen om zijn of haar talenten optimaal tot ontplooiing te brengen.