Naar aanleiding van het goedbezochte symposium en oratie op 15 juni, volgt hierbij een verdiepingsslag van de inhoud van die dag. In een mooi artikel op PrimaOnderwijs.nl heeft Brigitte Bloem enkele kernstatements van die dag kort samengevat. Het volledige artikel is hier te lezen. Hieronder volgt een stukje uit het artikel: een wake-up call.
Wake-up call
In een fragment uit het artikel benadruk ik het belang van dialoog tussen wetenschap en de opvoed- en onderwijspraktijk:
“Er is enorm veel kennis beschikbaar, die direct kan worden ingezet. Het grote probleem is echter dat er veel te kleine stapjes worden gemaakt ten aanzien van de verspreiding en implementatie. De belangrijkste reden dat de kennis onvoldoende wordt toegepast is, omdat het niet bekend is dat die kennis er is. Lerarenopleidingen en pabo’s hebben nog niet veel vernieuwd ten aanzien van hun curricula. Ik hoop dat het symposium en mijn oratie een soort wake-up call zijn, waarmee ik de aandacht wil vestigen op het feit dat er relevante kennis beschikbaar is, waar onderwijs en leerlingen veel profijt van kunnen hebben. De komende jaren wil ik me vooral bezighouden met die dialoog.”
Hierin is een belangrijke rol weggelegd voor alle partijen: van leraren, opvoeders en wetenschappers, tot de diverse raden (zoals PO-raad, VO-raad, MBO-raad, enz.), tot de overheid – die de voorwaarden kan scheppen voor realisatie. Door een intensiever dialoog tussen al deze partijen kan een stuwmeer aan kennis worden gebruikt door zowel wetenschappers als praktijkprofessionals. Tevens zullen hiermee onderwijs- en neuromythen makkelijker bestreden kunnen worden.
Bronnen
- Brigitte Bloem (2018). Jelle Jolles neemt afscheid maar vervolgt zijn missie. Artikel over het afscheidssymposium en de toekomstvisie van Jelle Jolles, gepubliceerd op 18 juni 2018 op PrimaOnderwijs.nl.
- Jelle Jolles (2016, 2017). Het tienerbrein. Amsterdam University Press. ISBN 9789462987470.
- Jelle Jolles (2018). Symposium ‘Het tienerbrein in de praktijk. Over leren, brein en ontplooiing’. Dit symposium vond plaats op 15 juni 2018 aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Meer informatie: www.neuropsy-academie.nl
- Jelle Jolles (2018). Oratie prof. dr. Jelle Jolles: ‘Leren, brein en ontplooiing. Over LEREN 2.0’. Deze oratie is gehouden op 15 juni 2018 in de Aula van de Vrije Universiteit Amsterdam. De inhoud van de oratie wordt op een later moment via deze website beschikbaar gesteld.