Eén van de stellingen die ik tijdens de publiekslezing op 15 juni verdedigde is dat de dialoog tussen wetenschappers en praktijkprofessionals sterk moet worden bevorderd. En dat kan ook gemakkelijk. Wat daarvoor nodig is, is dat iedereen in de omgeving van de adolescent anders gaat denken over de adolescent. Dus de publieke opinie, ouders, leraren, onderwijsorganisaties, overheid en de jongere zélf moeten herkennen: de adolescent is nog een vlinder-in-opleiding. Schep daarom als omgeving voorwaarden voor hun ontplooiing en doe dat actief. En benader de tiener in zijn totaliteit. Ontwikkel niet alleen het schools presteren en cognitieve functies rond leren lezen, schrijven en rekenen, maar zet ook in op de brede ontplooiing. Daarin gaat het om ontwikkeling op lichamelijk, sociaal en emotioneel gebied. Stimuleer motoriek en beweging, bied muziek aan, en zorg dat de adolescent ervaring kan opdoen met drama en creativiteit. Een kort verslag van de publiekslezing vindt u in een artikel dat in Advalvas is verschenen. Een uitgebreider stuk is door Brigitte Bloem opgetekend in PrimaOnderwijs en leest u hier. De gesproken tekst van mijn oratie wordt momenteel omgezet in een schriftelijke versie. Zodra deze gereed is wordt hij via deze site beschikbaar gesteld.
Bronnen
- Brigitte Bloem (2018). Jelle Jolles neemt afscheid maar vervolgt zijn missie. Artikel over het afscheidssymposium en de toekomstvisie van Jelle Jolles, gepubliceerd op 18 juni 2018 op PrimaOnderwijs.nl.
- Dirk de Hoog (2018).‘We moeten af van het stigmatiserende woord ‘puber”. Online nieuwsbericht in wetenschapskatern van Advalvas, onafhankelijk platform van de Vrije Universiteit Amsterdam.
- Jelle Jolles (2016, 2017). Het tienerbrein. Amsterdam University Press. ISBN 9789462987470.
- Jelle Jolles (2018). Oratie prof. dr. Jelle Jolles: ‘Leren, brein en ontplooiing. Over LEREN 2.0’. Deze oratie is gehouden op 15 juni 2018 in de Aula van de Vrije Universiteit Amsterdam. De inhoud van de oratie wordt op een later moment via deze website beschikbaar gesteld.