‘Curlingouders willen alles leuk maken voor hun kinderen – die daardoor niet leren hoe ze zichzelf later moeten redden” aldus Annemiek Leclaire in de online NRC van 15 december (de krant van 16 december). Het is een goed stuk en de ontwikkelingspsycholoog Marga Akkerman en ik komen erin aan het woord.
Mijn stelling is “Als ouders taken weghouden bij hun kind ontnemen ze het de mogelijkheid tot leren. Want voor de ontwikkeling van kind en tiener is het essentieel dat ze veel ervaringen en kennis opdoen”. Iedere ouder heeft wel eens de neiging om het voor zijn of haar kind op te nemen, met de gedachte dat het goede voorbeeld gegeven wordt. Bijvoorbeeld in contact met de school, bij voorvallen met leeftijdsgenootjes of langs de zijlijn bij het sporten. Echter, als een ouder de problemen telkens oplost, kan de jongere de situatie niet zelf aanpassen, en die oplossingen niet in de hersenen opslaan. Het laatste is nodig om op een later moment de gebeurtenissen en oplossingen te kunnen herinneren.
Dus geef jongeren vooral de kans om negatieve ervaringen op te doen, zoals het lopen van een blauwtje, het hebben van een beetje verdriet of een beetje pijn. Deze ervaringen zorgen voor zelfinzicht, zelfregulatie en empathie met anderen. Dit helpt ze om stevige volwassenen te worden. Ze leren om moeilijke situaties zelf op te lossen en krijgen zo vertrouwen in eigen kunnen. Geef feedback aan tieners, niet door oplossingen te presenteren, maar als ouder moet je de route van je kind niet willen lopen, maar je kan wel helpen de weg te wijzen.
Benieuwd naar de gevolgen voor je kind als je als ouder overbeschermend bent? En hoe je het beste feedback kunt geven? Lees verder in het stuk van Annemiek Leclaire (NRC, 15/12). NRC-artikel