Vrijdag 15 juni 2018
Landelijk Symposium ‘Het tienerbrein in de praktijk’
(9:30 tot 15:15 uur)
en
Openbare les Jelle Jolles
(15:45 tot 17:00 uur)
Op vrijdag 15 juni organiseer ik met mijn team een landelijk symposium rond het thema ‘Het tienerbrein in de praktijk. Over leren, brein en ontplooiing’ (oftewel wat opvoeders, leraren, overheid en politiek zouden moeten weten over de neuropsychologische ontwikkeling). Sprekers zijn collegae met wie ik door de jaren intensief heb samengewerkt op het gebied van de toegepaste neuropsychologie. Ons doel is om met dit symposium handvatten aan te reiken voor gebruik in onderwijs en opvoeding: ten voordele van de ontplooiing van onze jongeren.
Voor wie interessant
De focus van het symposium ligt op pre-adolescenten (vanaf circa 8 jaar oud) tot en met bijna-volwassenen van ruim 20 jaar oud. De doelgroep van het symposium is die van professionals in onderwijs en opvoeding, coaches, alsmede wetenschappers en beleidspersonen die werken in onderwijsvernieuwing en/of met het zich ontwikkelende kind of adolescent. Wat hen bindt is de interesse in ontplooiing van kinderen en jeugdigen en een multidisciplinaire aanpak van de onderwijsvernieuwing.
Openbare les: ‘Leren, brein en ontplooiing. Over LEREN 2.0’
Ik sluit de dag af vanaf 15:45 met een z.g. ‘Openbare Les’. Zo’n publiekslezing is vrij toegankelijk. Het is de formele afronding van de aanstelling die ik sinds 1974 heb bij de Universiteit: tot 1985 in Utrecht, vanaf dat moment in Maastricht en tenslotte (vanaf 2009) bij de Vrije Universiteit Amsterdam. In deze lange periode ben ik intensief werkzaam geweest op het gebied van leren & geheugen en dat van de ontplooiing van jongeren, volwassenen en ouderen. In mijn openbare les ga ik in op de-toekomst-van-het-leren. Op LEREN 2.0.
Meer informatie
De inschrijving voor het symposium is inmiddels gestart via een link op deze pagina. Hier vindt u ook meer informatie over het programma en de sprekers.