Uit recent onderzoek van dr. Helen Reed (Centrum Brein en Leren van de Vrije Universiteit) blijkt dat causaal redeneren bij kleuters, in de leeftijd van 4,5 tot 6 jaar, gestimuleerd kan worden door ze samen verhalen te laten vertellen. Het samen vertellen van verhalen zorgt ervoor dat er gedacht wordt in oorzaak-gevolg relaties, hetgeen een cruciale vaardigheid is voor rekenen en wiskunde. Door op deze wijze na te denken worden de rekenvaardigheden versterkt bij de kleuters. Dit onderzoek is onderdeel van het proefschrift van dr. Helen Reed van ‘Wiskundig denken, leren en presteren: Inzichten en interventies voor het basis- en voortgezet onderwijs’ van 30 juni 2014. In de mei issue van het vakblad De wereld van het jonge kind wordt er uitgelegd hoe het precies in zijn werk gaat.
– H.C. Reed & L. Flores Gonzalez-Kes, De wereld van het jonge kind, 42(9), P. 4-7. Lees artikel
– Het proefschrift: H.C. Reed (2014) Mathematical Thinking, Learning and Perfomance: Insights and interventions for primary and secondary education. Het proefschrift is te vinden via darenet: http://dare.ubvu.vu.nl/handle/1871/51328