In het artikel dat in De Jeugdvoetbaltrainer van mei 2013 is verschenen, staat een verdiepende uitleg over de hersenrijping en de verschillende stadia. Ook staan er concrete tips in voor de trainer of coach om zijn pupillen die steun en sturing te geven om de ervaringen op te doen die nodig zijn voor de ontwikkeling van vaardigheden. Ze zijn gebaseerd op fundamentele inzichten uit de neuropsychologie. Het artikel is geschreven door Mirelle van Rijbroek en Annemarie van Eem. Ga direct naar artikel
Waar gaat het artikel o.a. over?
Tijdens de rijping verandert het brein voortdurend, van kind tot adolescent, van adolescent tot volwassene. Voor simpele motorische vaardigheden zijn bepaalde hersensystemen al vroeg in de kindertijd klaar. Andere hersensystemen kunnen uitrijpen tot in de vroege adolescentie mits er veel geoefend wordt, denk hierbij aan de wat complexere motorische vaardigheden zoals kunstjes doen op een skateboard of op een crossfiets. De handelingen waarbij het gaat om inzicht, beslissingen nemen en inschattingen maken van de gevolgen van een handeling voor het spelverloop, zijn de echt complexere vaardigheden die pas in de midden- en laatadolescentie ontwikkeld worden in de hersensystemen.
Op het voetbalveld kun je dit terugzien. Trainers, coaches en ouders zullen het vast wel herkennen. Jonge adolescenten die op het veld hun eigen capaciteiten niet kunnen inschatten, de consequenties van hun handelen totaal niet lijken te overzien, rationeel overkomen maar toch opeens heel impulsief zijn, “ja” zeggen en “nee” doen…..dit heeft alles te maken met de neuro-psychologische ontwikkeling. Het gaat hier om vaardigheden die zich pas na het twintigste levensjaar ontwikkeld hebben en waar veel ervaring voor nodig is.