Ook op het mbo spoken neuromythen rond
Neuromythen zijn niet alleen wijdverspreid binnen het basis- en voortgezet onderwijs, maar ook binnen het mbo. Dit blijkt uit het grootschalige vragenlijstonderzoek dat ik samen met collega’s heb afgenomen bij bijna 500 roc-medewerkers verspreid over Nederland. Het rapport van deze studie, een samenwerking tussen Centrum Brein & Leren van Vrije Universiteit Amsterdam en het Expertisecentrum Beroepsonderwijs ECBO, is begin mei 2017 verschenen. Het gaat in op de vraag ‘wat zijn neuromythen en wat is het probleem daarmee?’ en behandelt uitvoerig de aanpak en de resultaten van het door ons uitgevoerde praktijkonderzoek.
De resultaten van het onderzoek baren zorgen: geloof in neuromythen komt (veel te) veel voor en is gevaarlijk voor het onderwijs. Naar aanleiding van deze resultaten plaatste ik samen met collega’s een oproep aan docenten in het juni-nummer van Didactief. Onze resultaten zijn dit jaar ook al drie keer internationaal bevestigd, zoals te lezen is in dit nieuwsartikel (links toegevoegd d.d 18 augustus).
Het rapport
Van Gerwen, M., Christoffels, I., Dekker, S., en Jolles, J. (2017). Neuromythen in het mbo. Een vragenlijstonderzoek naar acht veel voorkomende neuromythen. ISBN: 978-94-6052-107-2