Brandbrief in Didactief: stop met geloven in neuromythen!
Nu is het klaar, besloten mijn collega’s en ik. Samen met psychologen Mathilde van Gerwen, Ingrid Christoffels en Sanne Dekker publiceerde ik een brandbrief in het juni-nummer van Didactief: stop met geloven in neuromythen! Aanleiding voor deze oproep was het grootschalige vragenlijstonderzoek waarmee we aantoonden dat neuromythen niet alleen leven onder docenten op basisscholen en middelbare scholen (zoals onze eerdere studies uit 2012 en 2014 hebben laten zien), maar ook sterk onder docenten in het mbo. Het rapport (link toegevoegd d.d. 18 augustus) is vrij toegankelijk en goed leesbaar. De neuromythenvragenlijst is te vinden op bladzijde 24 en 25 van dit rapport.
Het artikel in Didactief bespreekt duidelijk welke neuromythen leven onder docenten, welk percentage van de docenten in welke mythe gelooft, en om welke reden mythen niet alleen onzinnig, maar absoluut gevaarlijk kunnen zijn voor het onderwijs. Onze methode is ondertussen ook overgenomen door internationale onderzoeksgroepen en al minstens drie keer in een internationaal tijdschrift gepubliceerd, zo is te lezen in een nieuwsbericht van 18 augustus 2017 (link toegevoegd d.d. 18 augustus). En wat blijkt? Ook in Duitsland, Spanje en Amerika leven deze mythen, en net zo sterk. De boodschap is helder: we moeten van de neuromythen in het onderwijs af, en wel nu.
Jolles, J., Van Gerwen, M., Christoffels, I. & Dekker, S., 2017. Stop met het geloven in neuromythen! Didactief , online artikel d.d. 14 juni 2017. Geraadpleegd op 17 augustus 2017.