Maar liefst een derde van alle brugklassers vindt dat zij beter kunnen presteren dan zij nu doen. Deze brugklassers beschikken over ‘latente talenten’. Dat blijkt uit recent onderzoek van dr Rosa Martens en mij dat is gepubliceerd in het februari nummer van het magazine Bij de Les. In dit artikel wordt benadrukt waarom het belangrijk is om leerlingen te vragen wat zij zelf vinden van hun schoolprestaties.
In de onderbouw van het voortgezet onderwijs komt onderpresteren veel voor. Om het schools presteren en de leermotivatie van leerlingen te verbeteren is het daarom belangrijk om te achterhalen waarom bepaalde leerlingen niet presteren naar vermogen. Doorgaans is het de leerkracht die het onderpresteren signaleert. De leerkracht vraagt echter zelden aan de leerling hoe hij of zij de persoonlijke prestaties beoordeelt. Dat is een gemiste kans, want uit ons onderzoek ‘LEERLIJN’ blijkt dat mentor en leerling veelal niet op één lijn zitten als het gaat om het inschatten van de schoolprestaties naar vermogen. In dit onderzoek zijn 2200 brugklassers betrokken van vmbo, havo en vwo klassen.
Juist het leerlingoordeel kan een waardevolle aanvullende bron van informatie zijn bij het bestrijden van onderpresteren. Latente talenten zijn te signaleren door beter te luisteren naar de leerling. Ook kan de leerling gemotiveerd worden om deze talenten (verder) te ontwikkelen. Ook bleek uit ons onderzoek dat onderpresteren in het voorgezet onderwijs meer bij jongens voorkomt dan bij meisjes. Juist jongens gaven aan dat zij beter zouden kunnen presteren dan zij op dit moment doen. Zij beschikken over talenten waarvoor de school vaak onvoldoende aandacht heeft. Het onderzoek suggereert om gerichte interventies te ontwikkelen die zijn gericht op dat onderpresteren. Daarin moet het gaan om de juiste pedagogische en didactische begeleiding op school en daarbuiten. Onze stelling is dat ook latente talenten kunnen (en moeten) worden ontplooid. Dat is een taak voor leerkracht, school en ouder.
– Martens, R., & Jolles, J. (2015). Onderpresteren begrijpen? Luister naar de leerling. Bij de Les, februari 2015 p. 25-29. Lees artikel
– Lees meer over dit onderwerp in de post van 10 oktober 2014: http://www.jellejolles.nl/onderpresterende-brugklasser-zit-slechter-het-vel-vooral-bij-meisjes-zorgelijk/