Leerkrachten zijn gebaat bij een meer onderzoekende houding. Vooral het analytisch denkvermogen van de academicus helpt het onderwijs verder, vinden schoolleiders. Toch zit het basisonderwijs niet te wachten op alleen maar academici voor de klas. ‘Het gaat niet om de titel, maar om de houding van de leerkracht’.
In het onderwijs kun je niet zonder nieuwsgierigheid, aldus Annemarie Trouw. Zij is schooldirecteur van basisschool Sint Maarten in Limmen. Haar school doet mee aan de Academische Werkplaats, een traject van het schoolbestuur Stichting Flore en het Centrum Brein en Leren van de Vrije Universiteit. De Academische Werkplaats is opgezet om onderwijsvernieuwing en de professionalisering van leerkrachten mogelijk te maken. Binnen dit traject leren onderwijsprofessionals op de basisschool van de medewerkers van het Kenniscentrum (de VU). De mensen in dat centrum leren weer van de praktijk en de kennis van leerkracht en schoolleider op de basisschool. Binnen deze samenwerking heeft Trouw zich bezig gehouden met een toegepast project over nieuwsgierigheid, wat leerkrachten ervan weten en hoe nieuwsgierigheid op de basisschool kan worden gestimuleerd. Lees meer hierover in de post van 27 november 2014 (zie hieronder). En lees meer over de Academische Werkplaats in het artikel ‘De academicus als ‘kartrekker’’ in Kader Primair. Ook in dit artikel: de aanpak van de academische basisschool ‘t Montferland. Schooldirecteur Mirjam de Vries vertelt wat er komt kijken bij het onderzoekend leren in de praktijk, en bij academisering en de samenwerking met het hoger onderwijs.
– Irene Hemels. De academicus als ‘kartrekker. Een ondernemende schoolcultuur. In: Kader Primair april 2014, P. 18-21. Lees artikel
– http://www.jellejolles.nl/nieuwsgierigheid-heeft-het-een-basis-het-primair-onderwijs/