In de special issue ‘IQ’ van Elseviers Magazine geeft een aantal wetenschappers hun mening over Intelligentie. Mijn bijdrage gaat over jongens-meisjes verschillen in cognitief functioneren. Mijn standpunt is meteen de titel van het stuk: ‘Jongens en meisjes verschillen. Nou en?’. Ik ga in op het feit dat biologie én omgeving bepalend zijn voor die verschillen. “Biologie is de architect die de blauwdruk maakt van onze intelligentie. Omgeving is de aannemer die de blauwdruk nog een beetje aanpast en het huis uiteindelijk bouwt. Context shapes the brain!”. De ontwikkeling van het jonge brein is goed aan te sturen door ouders, leerkrachten en alle anderen die bij het kind betrokken zijn. Om dat toe te lichten gebruik ik een nieuwe metafoor, namelijk “Als alle stoplichten op groen staan langs de route van de neuropsychologische ontwikkeling, dan kan een kind die route sneller en efficiënter afleggen en zich al vroeg maximaal ontplooien”. Tot de groene stoplichten reken ik een veilige, prettige omgeving met zorgzame, betrokken opvoeders, een goede geestelijke en lichamelijke gezondheid, inspirerende ontmoetingen, stimulerende ervaringen en een leeromgeving waarin nieuwsgierigheid en leergierigheid worden aangemoedigd en waarin een kind krijgt om te excelleren – in het algemeen of in bijzondere vaardigheden”. Als aan die voorwaarden niet is voldaan dan gaat het al gauw om een oranje of rood stoplicht … En het is de taak van ouders, school, omgeving om de voorwaarden te scheppen waarbinnen de talenten zich zo goed mogelijk kunnen ontplooien. Dat zijn voorwaarden die ‘de stoplichten voor hersenrijping en neuropsychologische ontwikkeling op groen zetten’. Van jongens én van meisjes.
Voor een pdf van mijn bijdrage: zie hieronder.
Jose van der Sman in gesprek met Jelle Jolles (2014). Jongens en meisjes verschillen. Nou en? Er zijn aangeboren verschillen tussen de seksen. Maar prikkels tijdens het leven geven de doorslag. Elseviers Magazine, Speciale editie (2014), pag 29 140701SmanElsevier