Balans Magazine heeft in april 2015 – naar aanleiding van een interview – een mooi artikel gepubliceerd over het belang van kennis uit de neuropsychologie voor vernieuwend onderwijs. In hetzelfde nummer is een artikel opgenomen over Neuro-mythen. Ook aan dit artikel heb ik een bijdrage mogen geven. De artikelen zijn hieronder te downloaden. Voor de volledigheid plaats ik hierbij ook het artikel dat in 2014 in Balans Magazine is gepubliceerd naar aanleiding van een lezing die ik had gegeven over de executieve functies. ‘Hersenen moet je prikkelen’ is daarvan de titel. Overigens gaat het ons natuurlijk niet om de hersenen maar om gedrag, om functioneren en om beleving!
Arga Paternotte. (2015). Opvoeden doe je met je brein … en andere neuro-feiten en mythen. Balans Magazine april 2015 p. 36-39. Lees artikel
De winst van kennis over het functioneren van de hersenen blijkt ook een keerzijde te hebben. In diverse artikelen wijzen wetenschappers erop dat de toegenomen kennis verkeerd of gesimplificeerd wordt gebruikt. Hoe om te gaan met dit gegeven, vraagt Arga Paternotte, oud hoofdredacteur van Balans Magazine zich af.
Anouk van Westerlo (2014). Hersenen moet je prikkelen. Balans Magazine april 2014 p. 36-39. Lees artikel
Op het symposium van Balans over executieve functies (september 2013) gaf ik een presentatie over de gangbare ontwikkeling van de hersenen en neuropsychologische functies van jongeren. Ik beschreef de grote rol die de omgeving, ouders en leraren hebben in dat bijzondere proces van volwassen worden. Ik had het over steun, sturing en inspiratie maar ook over het feit dat niet ieder kind zich even snel ontwikkelt…. en dat dat nog niks zegt over het eindniveau dat ze kunnen bereiken. In het Balans Magazine van april 2014 is mijn presentatie opgenomen als een mooi artikel van de hand van Anouk van Westerlo. In het artikel zijn ook twee visuals opgenomen uit mijn presentatie. Het gaat over ‘De 8 principes die de rijping en ontwikkeling van een kind en tiener bepalen’. En over ‘De 7 domeinen die belangrijk zijn voor leren. Wat ik zelf het belangrijkst vind aan deze visuals is: ze vatten mooi samen dat gedrag en beleving van het kind worden bepaald door biologische EN psychologische EN sociale EN culturele factoren.
Renate van der Zee (2015). De juiste prikkels zorgen dat het brein floreert. Neuropsycholoog Jelle Jolles over vernieuwend onderwijs. Balans Magazine april 2015, p. 32-35. Lees artikel
‘Verbeelding is belangrijk voor de ontwikkeling van het brein …’. ‘Stimuleer de natuurlijke nieuwsgierigheid van het kind’. In een interview met Renate van der Zee van Balans Magazine ging het over de mogelijke toepassing van kennis uit de neuropsychologie voor het onderwijs. Die toepassingen liggen vooral op het gebied van de pedagogiek, en de manier waarop we omgaan met onze kinderen. Kennis vanuit de neuropsychologie en de ontwikkelingspsychologie ligt al jaren ‘op de plank’. De tijd is rijp om de dialoog aan te gaan met de praktijk van onderwijs en opvoeding. Het gaat niet om het brein maar om functioneren en beléving!