“Presteren wordt nu vaak niet aangemoedigd” Psychologie Magazine maart 2013
De hersenen zijn pas tot ruim na het 20e levensjaar helemaal volgroeid. In het meest gunstige scenario zijn in die levensfase álle mogelijke functies en vaardigheden gebruiksklaar gemaakt. Maar of dat lukt, hangt helemaal af van de reis er naartoe. In dit artikel legt Jelle Jolles uit wat ouders en scholen kunnen doen om die reis, ofwel de ontwikkeling van het kind en het brein, tot het maximale te stimuleren. Lees artikel
Bron: Psychologie Magazine, maart 2013; Beeld: Merlijn Doomernik; Gepubliceerd met toestemming
“Ik zou willen dat in het onderwijs veel meer aandacht komt voor persoonlijke groei” VHZ themakatern 2013.
Biologische factoren zijn niet allesbepalend voor de ontwikkeling van het kind. Het is de omgeving die de voorwaarwaarden creëert waarbinnen de functieontwikkeling gaat plaatsvinden. Dit geldt net zo goed voor kinderen met een taalspraakstoornis of gehoorverlies. Ook voor hen is het bio-psycho-sociaal model het meest effectief; door gerichte stimulering valt er ook voor hen maximale winst te behalen. Niet alleen voor deze kinderen, maar ook in het gehele onderwijssysteem zou er meer aandacht moeten zijn voor persoonlijke groei en zouden bij kinderen alle leerstijlen moeten worden ontwikkeld. Lees artikel
“Met wat de wetenschap zegt over leren, kunnen we beter ‘op maat’ handelen.” Kader Primair, Thema Breinbewust leren. Januari 2013
Het leervermogen van kinderen en de ontwikkeling van de hersenen wordt o.a. door het onderzoeksteam Jelle Jolles veelal op scholen onderzocht. In deze setting profiteren wetenschappers en leerkrachten over en weer van elkaars kennis en ervaring. En dat is goed, want om het onderwijs op een hoger plan te brengen, is samenwerking tussen leerkrachten en wetenschappers cruciaal. In dit artikel staat beschreven hoe inzichten uit het neuro- en onderwijspsychologisch onderzoek zich naar de lespraktijk vertalen. Lees artikel
Simpelweg Briljant. Financieel Dagblad, 23 februari 2013
Om op een simpel doch briljant idee te komen, moet je volgens Dick Swaab je thalamus mee hebben. Victor Lamme raadt aan achterover te leunen om je open te stellen voor allerlei externe prikkels. En Jelle Jolles adviseert naast een “open mind” ook training in visualiseren en denkspelletjes. Ook het brainstormen met een gesprekspartner van de andere sekse en / of uit een andere cultuur kan vruchtbaar zijn. Drie verschillende hersenwetenschappers aan het woord over de geniale inval. Lees artikel