Hoe stimuleer je het verhalen vertellen, verwonderen en verbeelden bij kinderen? En waarom is dat nodig? Het Centrum Brein & Leren (Vrije Universiteit Amsterdam) evalueerde het traject De Schoolschrijver, waarin kinderboekenschrijvers in het hart van het primair onderwijs staan om kinderen enthousiast te maken voor verhalen, lezen en schrijven. Op 26 mei 2015 werden de resultaten gepresenteerd middels een publieksbrochure en een onderzoeksrapport. Deze zijn te downloaden via deze website.
In het voorjaar van 2014 deden vijf basisscholen in Amsterdam mee aan deze evaluatie. Het onderzoeksrapport geeft een uitgebreide analyse van de ervaringen van leerlingen, leerkrachten en schrijvers met dit traject. Op grond hiervan zijn aanbevelingen geformuleerd. Daarin gaat het over creatief denken en schrijven, over voorlezen, en over wat school, leerkrachten en ouders kunnen doen om de taal- en schrijfvaardigheden en de fantasie te stimuleren. De publieksbrochure geeft een verkorte versie van de resultaten en aanbevelingen.
Het rapport beschrijft de doelen, opzet en aanpak, de resultaten van het onderzoek, en de ervaringen van leerlingen, leerkrachten en schrijvers met dit traject 150601SchoolSchrijverRappDeltaV3
Een verkorte versie van de resultaten en aanbevelingen is te lezen in onze brochure: 150521BrochureSchoolSchrijver
Suzanne Mol, Inouk Boerma, Sanne Dekker & Jelle Jolles. Verhalen vertellen, verwonderen en verbeelden met De Schoolschrijver.
Centrum Brein & Leren, Vrije Universiteit Amsterdam, Mei 2015
Uitgever: Neuropsych Publishers, ISBN/EAN: 978-90-75579-70-3