Omdat rekensommen vaak verpakt zijn in een verhaal lopen veel basisschool leerlingen daarin vast. Bij het uitrekenen van zo’n som helpt het als eerst een (schematische) tekening wordt gemaakt. ‘Dat vergroot de kans op een goed antwoord ongeveer zes keer’, aldus onderzoeker dr Anton Boonen. Boonen is docent en onderzoeker. Hij promoveerde op 12 maart 2015 aan de VU. Zijn onderzoek is een pracht voorbeeld van toegepast onderzoek dat is gebaseerd op fundamentele inzichten uit de cognitieve psychologie en dat direct waarde heeft voor de onderwijspraktijk.
– Het proefschrift: A.J.H. Boonen (2015) Comprehend, Visualize & Calculate:: Solving mathematical word problems in contemporary math education. Het proefschrift is te vinden via darenet: http://dare.ubvu.vu.nl/handle/1871/52394
– Een samenvatting vindt u op de site van NWO-NIHC: https://www.hersenenencognitie.nl/page/1/contents/2648
– Een interview van 4 minuten op BNR radio: http://www.bnr.nl/radio/bnr-spitsuur/wetenschap-vandaag/252261-1503/om-te-rekenen-moet-je-eerst-tekenen
– Een artikel in het Nederlands Dagblad van donderdag 12 maart: