Op uitnodiging van de cabaretier Freek de Jonge gaf ik op 16 oktober een publiekscollege over onderwijs en ontplooiing in een neuropsychologisch perspectief. Freek is voor het jaar 2015-2016 als Honorary Fellow aangesteld bij de Universiteit van Amsterdam. Hij kreeg van de UvA hiermee de gelegenheid om een serie bijeenkomsten te organiseren waarin diverse maatschappelijke topics worden besproken. Een daarvan is ‘onderwijs’. In mijn college ben ik ingegaan op de neuropsychologische ontwikkeling van kinderen. Ook ging ik in op de vraag welke inzichten nu al toepasbaar zijn in onderwijs en opvoeding en wat wetenschap, praktijk, politiek en overheid daaraan zou kunnen doen.
Mijn college is opgenomen op video, en ook de visuals die ik heb gebruikt zijn erin verwerkt. Een samenvatting van de video (3 minuten) is op 19 december gepubliceerd en online gezet. Op de 29e kwam het gehele college op YouTube en daarmee werd ‘het verhaal’ vrij beschikbaar. Ik hoop zo bij te dragen aan de maatschappelijke dialoog over de mogelijke toepassingen van wetenschappelijke inzichten (hier: op het domein onderwijs & opvoeding en de mogelijke relevantie van neuropsychologische vaardigheden). Ondersteunende informatie (te downloaden pdf’s) is te vinden op de websites jellejolles.nl en hersenenenleren.nl.
Bekijk hieronder de samenvatting van het videocollege (3 min.):
Bekijk hieronder het gehele publiekscollege (38 min.):