‘Wat iedere leraar zou moeten weten van de executieve functies (en waarom)’, was de titel van een presentatie voor researchED 2018 dat ik op 20 januari gaf. De presentatie richtte zich specifiek op leraren in het hoger onderwijs en bevatte kennis en inzichten over executieve functies en educatie. In negen ‘hoofdstukken’ introduceerde ik de executieve functies en de aanwezigheid ervan in de klas. Hoe ontwikkelen zich deze functies bij jongeren en welke rol kan je als leraar, school en onderwijs daarin spelen? Tevens verwees ik naar vele goed bruikbare boeken over EF en het onderwijs uit de VS.
Voor dergelijke presentaties maak ik een handout, met de lijn van mijn verhaal als handvat en ‘om nog eens terug te lezen’ voor de deelnemers. De handout van deze presentatie vindt u hier*.
* Deze handout en de inhoud zijn gemaakt voor privé gebruik. Een verwijzing naar de teksten is toegestaan, mits u verwijst naar de bron: de presentatie op 20-01-2018 en mijn boek Jelle Jolles. ‘Het tienerbrein. Over de adolescent tussen biologie en omgeving’, AUP 2016, ISBN 978 94 7298 747 0.