In het aprilnummer van vakblad Profiel verscheen mijn artikel over de neuropsychologische ontwikkeling van adolescenten in relatie tot studiesucces en de verschillen hierbij tussen jongens en meisjes. Het artikel is toegespitst op de situatie van de mbo-student maar is ook relevant voor havo en vwo. Mijns inziens moet er tweedestrooms onderwijs worden ontwikkeld dat de leerling helpt met de ontwikkeling van non-cognitieve (‘executieve’) vaardigheden. Steun, sturing en inspiratie zijn daarvoor de sleutelwoorden. Lees het artikel hier.
Samenvatting
Een leidende visie in het mbo onderwijs is dat de student moet leren om de regie over het eigen leerproces te nemen. Uit recent onderzoek blijkt echter dat veel studenten nog niet de vaardigheden hebben verworven die voor effectief studeren nodig zijn. De mbo-student is nog volop ‘werk in uitvoering’. Diens ontplooiing wordt bepaald door stimulans vanuit de omgeving, maar óók door de rijping van de hersenen. Er zijn verschillen tussen jongens en meisjes maar ook binnen de groep van jongens en van meisjes. Willen we iedereen gelijke kansen bieden, dan is belangrijk dat de mbo-student níet de regisseur is van het eigen leerproces. De do- cent en de school moeten die regie weer terugpakken om aan hun studenten volop steun, sturing en inspiratie te kunnen bieden.