Met Thijmen Sprakel, docent en publicist, schreef ik een tweeluik over jongeren in tijden van corona.
Waarom lukt het veel jongeren maar niet om zich te conformeren aan de coronaregels? Waarom krijg je van leerlingen te horen dat ze het nut van school niet inzien. En is het kwalijk dat tieners hun verantwoordelijkheid niet nemen, zoals een briefschrijver boos betoogt? Nee, dat is niet kwalijk want ze hebben nog niet geleerd hoe die verantwoordelijkheid moet worden vormgegeven. Je kunt de rups niet verwijten dat hij nog niet vliegen kan. Een ding is kraakhelder: de tiener is ernstig belemmerd in zijn ontplooiing omdat hij of zij veel te weinig sociale en emotionele prikkels binnenkrijgt. Die zijn in deze periode van het leven van levensbelang. Jongeren hebben het moeilijk omdat ze onderprikkeld zijn, omdat het brein niet krijgt wat het zo enorm hard nodig heeft. Laten wij als volwassenen eraan werken, als ouders, leraren, coaches, en informeel opvoeders: in gezin, op school, op de sportclub. Om nieuwe en betere voorwaarden te scheppen waarin onze jongeren alsnog die zo broodnodige breinvoeding tot zich kunnen nemen.
Het tweeluik ‘Over het sociale leven van de adolescent’ van Jelle Jolles en Thijmen Sprakel werd op 27 februari gepubliceerd op de website edukitchen.nl en de website jellejolles.nl. Het tweeluik kan als pdf worden gedownloaded: 210227JollesSprakelDef