In het decembernummer van het tijdschrift Decazine publiceerde ik het artikel ‘Leer je leerling kennen: de adolescent als studiekiezer’. In het artikel bespreek ik de inzichten over de neuropsychologische ontwikkeling van leerlingen die relevant kunnen zijn voor de praktijk van het onderwijs, in het bijzonder voor schooldecanen en leerlingbegeleiders. Ik ga in op Executieve Functies als zelfinzicht, zelfregulatie en empathie en bespreek ‘het sociale brein van de tiener’. Sociale en emotionele prikkels zijn naast cognitieve en fysieke stimuli van groot belang voor de ontwikkeling en ontplooiing van de adolescent. Vandaar de belangrijke rol die gespeeld wordt door leraren, ouders en andere opvoeders. Handvatten worden gegeven voor toepassing op leerlingen in het middelbaar onderwijs. Het artikel baseert zich op mijn recente boek ‘Leer je kind kennen. Over ontplooiing, leren, denken en het brein’ (zie elders op deze website) dat juni 2020 is uitgekomen bij Uitgeverij Pluim.
Het artikel is hier te downloaden: 201210DecazineJollesLeerlingDef