Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’
Jelle Jolles – Jaargang 1, #3
Nieuwsbrief nummer 3: over kind en tiener en de ontwikkeling van het denken, van woordenschat en rekenen, en over de vraag of de ontwikkeling van de aandacht ook afhangt van hoeveel ‘groen’ er is in je woonomgeving.
Waarom deze nieuwsbrief. De afgelopen jaren breng ik via mijn websites en via twitter kennis en inzichten over, die ik zelf lees in vakbladen en in wetenschappelijke tijdschriften, evenals op internet en in publieksbladen. De newsfeed in deze nieuwsbrief is voor mij een nieuwe manier om informatie, die mogelijkerwijs breed van interesse is, over te dragen. Iedere week verschijnt een newsfeed waarin stukjes zijn opgenomen die ik om een of andere reden waardevol acht voor bredere verspreiding. We doen dit in de vorm van een try-out in de komende twee maanden. Hebt u tips? Laat het weten!
Met deze week:
- Kinderen in eerste groepen Montessori school hebben betere schoolresultaten en minder effect van sociale achtergrond
- 7 tips voor het omgaan met het tienerbrein in de klas op leraar.nl (13/11)
- Risicovol gedrag bij tieners is normaal; het is een uiting van nieuwsgierigheid en natuurlijke drang tot exploreren
- ‘Begrijp de grap’: over inzicht bij het begrijpen van humor
- Een klas van denkers
- Als je als kind veel groen om je heen hebt, ontwikkelen je cognitieve functies dan ook beter?
- Jonge kinderen die thuis worden gestimuleerd om te rekenen ontwikkelen ook hun woordenschat
- Nog wat interessante publicaties