‘Mama, ik ben zoveel tijd aan het verliezen’, roept de vijftienjarige dochter van Stefanie de Jonge, journaliste van HUMO. Stefanie interviewde me over mijn nieuwe boek en schreef er een pracht artikel over. In de intro van het artikel vervolgt ze: ‘Neuropsycholoog Jelle Jolles, bekend van zijn bestseller Het tienerbrein heeft nu geschreven: Leer het kind kennen. Over ontplooiing, leren, denken en het brein. Het is een handboek voor ouders waarvan je wou dat je het vóór de lockdown al had kunnen lezen. ‘Voor tieners voelen die acht weken isolement van de lockdown aan als acht jáár. Hun brein wil nieuwe ervaringen opdoen, flirten, sociale contacten oefenen. Dat kan nu allemaal niet. We beseffen niet genoeg hoe verschrikkelijk dat voor hen is’. Het artikel gaat in op de vraag of tieners een achterstand oplopen (‘ja’, vooral in sociale en emotionele ontwikkeling maar ook cognitief’), en of er ook positieve effecten zijn van het thuiszijn (‘ja’). In het interview en het artikel wordt ook ingegaan op risico’s nemen, op wel of niet dingen verbieden (‘zeker, maar geef toch vrijheid in geborgenheid’), over het waarom van de belangrijke rollen van ouders en andere opvoeders zoals leraren en coaches nog veel meer onderwerpen. Buitengewoon: een vol en rijk artikel waarin een aantal kernonderwerpen uit het boek compact en op persoonlijke wijze worden besproken.
Stefanie de Jonge. Hersenpan onder stoom: Het brein in coronatijden. HUMO nr 4162 (9 juni 2020), pag 30-35. 200609HUMOjollesDef