Er is veel vraag naar mijn publiekscolleges over brein, leren en onderwijs. Op deze pagina geef ik een update en verwijzing naar twee redelijk recente colleges: een TEDx talk over Het Tienerbrein in 2017 (direct bekijken) en een college over onderwijs en ontplooiing in neuropsychologisch perspectief in het kader van een serie colleges georganiseerd door cabaretier Freek de Jonge voor de UvA in 2015 (direct bekijken).
Bijdrage aan dialoog tussen wetenschap en onderwijspraktijk
Wat hebben onderwijs, brein en leren met elkaar te maken? Wat is de betekenis van neuropsychologische kennis en inzichten, en wat zijn mogelijk praktische toepassingen ervan voor de onderwijspraktijk? De afgelopen jaren geef ik met regelmaat publiekscolleges over deze onderwerpen. Sommige van deze colleges zijn opgenomen op video, en ook de visuals die ik tijdens de lezing gebruik zijn erin verwerkt. Op zo’n manier komt het gehele college op YouTube en daarmee wordt ‘het verhaal’ vrij beschikbaar. Ik hoop zo bij te dragen aan de maatschappelijke dialoog over de mogelijke toepassingen van wetenschappelijke inzichten – de relevantie van neuropsychologische vaardigheden – op het domein van onderwijs & opvoeding. Hieronder kunt u twee colleges online bekijken. Ondersteunende informatie via te downloaden pdf’s is te vinden op de websites jellejolles.nl en hersenenenleren.nl.
Freek de Leek 2015
Op uitnodiging van cabaretier Freek de Jonge gaf ik op 16 oktober 2015 een publiekscollege over onderwijs en ontplooiing in een neuropsychologisch perspectief. Freek was voor het jaar 2015-2016 als Honorary Fellow aangesteld bij de Universiteit van Amsterdam (UvA). Hij kreeg van de UvA hiermee de gelegenheid om een serie bijeenkomsten te organiseren waarin diverse maatschappelijke topics worden besproken. Eén daarvan is ‘onderwijs’. In dit college ga ik in op de neuropsychologische ontwikkeling van kinderen. Ook geef ik antwoord op de vraag welke inzichten nu al toepasbaar zijn in onderwijs en opvoeding en wat wetenschap, praktijk, politiek en overheid daarmee zouden kunnen doen.
Er is een samenvatting en volledige weergave van het college beschikbaar.
Bekijk hieronder de samenvatting van het publiekscollege (3 min.):
Bekijk hieronder het gehele publiekscollege (38 min.):
TEDx Education Amsterdam 2017
Op 31 mei 2017 gaf ik een ‘TEDx talk’ voor TEDx Education Amsterdam, waarin ik teruggrijp op de inzichten uit het boek Het Tienerbrein (2016, 2017). Het boek biedt neuropsychologische inzichten voor ouders, leraren en andere opvoedprofessionals, met als doel om de tiener beter te begrijpen. Daartoe worden in het boek ook veel handvatten gegeven. In de TEDx presentatie vertel ik over de tiener als ‘werk in uitvoering’ en de tienertijd als een ‘periode van kansen en mogelijkheden’. Het gaat over de neuropsychologische ontwikkeling van de tiener en het belang van steun, sturing en inspiratie uit de omgeving. Vanaf ongeveer 10 jaar tot en met 25 jaar zijn de hersenen volop in ontwikkeling. Een actieve rol van de omgeving is dan essentieel voor de ontplooiing van de tiener.
Bekijk hieronder de volledige TEDx Talk (18 min.):