
Credits: Wikimedia Commons, Morio
De kritiek op Max Verstappen na zijn aanrijding met Sebastian Vettel was niet mals, ook al excuseerde hij zich direct. Ook Niki Lauda oordeelde dat Verstappen na de eerdere aanvaring met Lewis Hamilton in Bahrain kennelijk niets had geleerd. Hoe komt het dat zo’n schijnbaar ervaren coureur herhaaldelijk met zijn omgeving botst? En daar niet van lijkt te leren? Ik kreeg van dagblad De Limburger de vraag hoe dit zit en of de ontwikkeling van het brein mogelijk een rol speelt. Dat is mijns inziens inderdaad het geval: het artikel van 17 april gaat daarop in. Ook sportpsycholoog Ivo Spanjersberg komt erin aan het woord.
De acties van Max Verstappen op de baan zeggen niets over zijn intelligentie. Hij is een intelligente man. Op zijn leeftijd zijn bepaalde breinfuncties nog volop in ontwikkeling, waardoor hij inschattingsfouten maakt. De hersenrijping is bij de overgrote meerderheid van jonge mannen pas voltooid rond het vijfentwintigste jaar. Verstappen heeft wel ervaring, maar nog niet met alle zaken. Een goede race rijden, en zeker een serie goede races rijden, vereist ook inzicht en planning. En niet alleen maar heel hard rijden. De ervaringen die hij nu opdoet, zijn vervelend, maar ze zijn wel zinvol en zelfs noodzakelijk om een betere racer te worden, met meer vaardigheden. Ook Max Verstappen is nog in ontwikkeling en als zodanig ‘werk in uitvoering’. Lees het hele artikel hier.
Bronnen
Hans Straus (2018). Max Verstappen: werk in uitvoering. Dagblad De Limburger.
Jelle Jolles (2016, 2017). Het tienerbrein. Amsterdam University Press. ISBN 9789462987470.