Jongens en meisjes in de leeftijd van 8 – 12 jaar verschillen in leerprestaties, zo blijkt uit onderzoek in het wetenschappelijke tijdschrift Frontiers in Psychology dat afgelopen week is verschenen. En dit geldt, onafhankelijk van de sekse, tevens voor kinderen van ouders met een lage opleiding. In een artikel in de Trouw (door Gerrit-Jan KleinJan) leg ik nader uit wat hieraan ten grondslag ligt, vanuit kennis over de ontwikkeling van de tiener en zijn brein. De hersenen van een jongen ontwikkelen en rijpen namelijk wat anders dan die van een meisje. De hersennetwerken die van belang zijn voor schoolprestaties ontwikkelen zich iets eerder bij meisjes dan bij jongens. Op dezelfde leeftijd kunnen jongens zich hierdoor minder lang concentreren en hebben ze minder snel door wat in de lesstof belangrijke zaken zijn. Daarom hebben jongens in de laatste klassen van de basisschool meer gerichte begeleiding en uitleg nodig. “Leraren moeten jongens meer bij de hand nemen en inspireren. Bijvoorbeeld door actief te werken aan leervaardigheid, uit te leggen over leerstrategieën en voor te doen hoe je woordjes, begrippen of teksten leert”.
Dit geldt ook voor kinderen van ouders met een lage opleiding, want ook deze kinderen presteren minder goed. Wees bewust van de omgeving waarin een kind opgroeit: heeft het boeken om te lezen, wordt er veel met elkaar gepraat, en is er voldoende geld om speelgoed te kopen. Door aandacht te hebben voor deze kinderen, kan dit wellicht verbeteren. In het artikel in de Trouw draagt wiskundedocent Siep de Haan een oplossing aan voor de verschillen bij meisjes en jongens: speel eens in op de competitieve kant van jongens in de tienerleeftijd. Lees hier het artikel in Trouw.
Bronnen
- Gerrit-Jan KleinJan (2018). Meer competitie graag, zodat de jongens niet achterblijven. Trouw. Ook online verschenen op 13 augustus 2018: https://www.trouw.nl/samenleving/meer-competitie-graag-zodat-de-jongens-niet-achterblijven~ad7e71d7/
- Jelle Jolles (2016, 2017). Het tienerbrein. Over de adolescent tussen biologie en omgeving. Amsterdam University Press. ISBN 9789462987470
- Tetering, M.A.J. van, Groot, R.H.M. de, en Jolles, J. (2018). Boy-Girl Differences in Pictorial Verbal Learning in Students Aged 8-12 years and the Influence of Parental Education. Frontiers in Psychology. Doi: 10.3389/fpsyg.2018.01380