Kansarme peuters en kleuters die opgroeien in een stimulerende omgeving hebben als adolescent hogere IQ scores, en zij functioneren sociaal en emotioneel beter
27 december 2020
Een neuropsychologische blik op de media/JelleJolles
Schrale omgeving en ontplooiing
Ook in Nederland groeien veel kinderen op in relatieve armoede, of in een omgeving die cognitief sociaal of emotioneel weinig stimulans biedt. In de VS gaat het om ongeveer een op de vijf kinderen die opgroeit in armoede. 15% van hen maakt de middelbare school niet af. Nu is uit een grote longitudinale studie gebleken dat de z.g. ‘nurturing care’ het effect van deze negatieve factoren kan tegengaan. In deze studie werden 1600 kinderen gevolgd van de peutertijd tot in de late adolescentie. Jonge kinderen die in hun vroege jeugd waren gekenmerkt door armoede of door andere factoren die de ontwikkeling kunnen vertragen hadden later in de adolescentie een lager IQ dan adolescenten die negatieve factoren niet hadden ondergaan in hun vroege jeugd. Ook hadden zij meer moeite om zich sociaal en emotioneel aan te passen aan hun omgeving en ze waren fysiek kleiner. Echter, wanneer zij in een omgeving waren opgegroeid die een adequate ‘nurturing care’ kon bieden, dan was hun IQ meer dan 6 punten hoger. Ook waren ze dan beter in staat om hun volledige potentieel te bereiken. De studie is zo belangrijk omdat ze laat zien hoe belangrijk de sociale omgeving is voor de ontplooiing van het kind. Ook is er maar een uiterst beperkt aantal grote longitudinale studies zoals deze.
Nurturing Care
Ten aanzien van ‘nurturing care’: dit begrip verwijst naar de omgeving die de ouder of opvoeder creëert: een met warmte, waarin cognitieve, sociale en emotionele steun en inspiratie gegeven wordt. Het gaat om de voorwaarden die de opvoeder schept voor een goede fysieke en mentale gezondheid en naar de mogelijkheid tot kennis verwerven, te leren en ervaren. Ouders scheppen die voorwaarden door feedback aan hun kind te geven, door een positieve en steunende interactie met ze te hebben, door boeken uit de bibliotheek te halen en deze voor te lezen, door samen te zingen, te spelen, door het aanbieden van taal en door het kind te stimuleren om te ver-woorden, en het ervaring te laten opdoen met letters en cijfers en de nieuwsgierigheid te stimuleren. Kinderen kunnen via sociaal spel vaardigheden krijgen in de interactie met hun omgeving. Ze vinden het heerlijk om kennis te verwerven en te leren want in een ‘voedende omgeving’ kunnen ze zich ontwikkelen tot adolescenten en volwassenen die het in zich hebben om te zorgen voor zichzelf, voor hun familie/gezin en voor hun sociale omgeving. Zo’n omgeving voedt hun nieuwsgierigheid, ontwikkelt taal en cognitief functioneren en faciliteert de vaardigheden die nodig zijn om zich tezijnertijd in te voegen in de sociale omgeving.
Bron
De studie over ‘responsive caregiving and learning opportunities’ is gepubliceerd in het januarinummer (2021) van het Open Access tijdschrift The Lancet Child & Adolescent Health
– Angela C B Trude, Linda M Richter, Jere R Behrman, Aryeh D Stein, Ana M B Menezes, Maureen M Black. Effects of responsive caregiving and learning opportunities during pre-school ages on the association of early adversities and adolescent human capital: an analysis of birth co‐ horts in two middle-income countries. The Lancet Child & Adolescent Health, 2021; 5 (1): 37 DOI: 10.1016/S2352- 4642(20)30309-6
– Science Daily: https://www.sciencedaily.com/releases/2020/12/201218152721.htm