Lezing als onderdeel theaterprogramma: Het rebelse brein. Tienertijd periode van kansen en mogelijkheden.
Samenvatting: Het theaterprogramma Frascati Issues #REBEL gaat over jong zijn in Amsterdam en over het vinden van je eigen stem tegen alle verwachtingen in. En eigenlijk geldt dit voor jongeren in heel Nederland. Het programma biedt een unieke manier om in een theatrale context samen iets in te vullen over die tiener, die we soms maar weinig begrijpen. Op vrijdagavond 18 mei geef ik in deze reeks een lezing aan opvoeders die hun tiener beter willen leren kennen. Door het geven van praktische toepassingen weet je als opvoeder wat je met deze kennis en inzichten kan doen. Mijn insteek is die van ‘de tienertijd als periode van kansen en mogelijkheden’. Het is dan ook de uitdaging om als ouder/opvoeder ‘de gebruiksaanwijzing van de tiener te leren kennen’. Als we ons realiseren dat tieners nog ‘werk in uitvoering’ zijn dan blijken er veel meer mogelijkheden te zijn om onze tiener door die lange en intensieve periode van de adolescentie te loodsen. Ik bespreek er deze avond vijf.
Ik deel deze avond het podium met Moniek Merkx: regisseur, schrijver, dramaturg en artistiek leider van Maas theater en dans uit Rotterdam. Zij maakt regelmatig voorstellingen voor jongeren. Zij geeft deze avond op geheel eigen wijze haar visie op het rebelleren van tieners
Kerninformatie: Jelle Jolles is hoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en leidt het Centrum Brein & Leren. Hij is onder meer gespecialiseerd in de lerende tiener en de ontwikkeling van het tienerbrein en schreef het toegankelijke boek Het Tienerbrein. De tienertijd omschrijft Jelle Jolles als ‘werk in uitvoering’. Hoe ga je daar mee om? Waarom doet de tiener wat hij doet, en wat kunnen we daarmee? Wat weten we over het gedrag, de beleving en de drijfveren van adolescenten? Hoe kunnen volwassenen betere voorwaarden scheppen om tieners te laten leren en ervaren?
Doelgroep: Opvoeders en ouders.