Lezing: Waarom het brein van boeken houdt en wat dat betekent Inschrijven -> Lees hier het verslag van het seminar Samenvatting: Aanleiding voor het seminar ‘Strijd om de tijd’ is de publicatie van het onderzoek van Het Sociaal en Cultuur Planbureau over leestijd. Dit onderzoek is tot stand gekomen in samenwerking met het ministerie van Onderwijs, Cultuur…

Jolles, J. (2018). Wat iedere leraar zou moeten weten van de executieve functies (en waarom). Workshop op researchED Amsterdam 2018. Open inschrijving. Samenvatting. De executieve functies ontwikkelen zich over de lange periode vanaf de vroege kindertijd tot ver na het twintigste jaar. De executieve functies zorgen dat we kunnen plannen en prioriteren, dat we begrijpen…

Jolles, J. (2018). Het Tienerbrein. Lezing in special event reeks van The School of Life: Opvoeden in de 21e eeuw. Open inschrijving. Samenvatting. Een tienerzoon of dochter stelt je regelmatig voor grote uitdagingen. Het ene moment is hij of zij verstandig en maakt hij volwassen keuzes. Het andere moment neemt hij veel te veel risico…

Keynote: ‘De student en zijn brein: over leren en nieuwsgierigheid’. Open inschrijving. Samenvatting. De student is ‘werk in uitvoering’. Hij ontwikkelt neuropsychologische vaardigheden en zijn brein rijpt tot ver na het 20e jaar. Hij is nieuwsgierig en ondernemend maar mist nog de ervaring en kennis die nodig zijn om effectief te leren. De docent is uiterst…

Het Tienerbrein. Waarom doen tieners wat ze doen? Samenvatting: Hoe kan het dat de leerling of student het ene moment volkomen ongeïnteresseerd is en even later juist super gemotiveerd? Waarom vinden de meeste tieners hun smartphone belangrijker dan huiswerk? Hoe komt het dat slimme studenten toch slechte cijfers halen? Tijdens deze avond worden handvatten gegeven om te werken aan het…

Workshop: Het Tienerbrein. Waarom doen tieners wat ze doen? Handvatten voor de leraar. Samenvatting. Op deze workshop voor leraren bespreek ik ‘wat zou iedere leraar moeten weten over de tiener’. Er worden aan de leraar handvatten gegeven om te werken aan het zelfinzicht van de tiener, de leermotivatie en persoonlijke groei. Wat betekent het om te weten ‘dat de tiener werk in uitvoering’ is? Moeten we…

Avond over: Het Tienerbrein. Waarom doen tieners wat ze doen? Samenvatting: Hoe kan het dat de leerling of student het ene moment volkomen ongeïnteresseerd is en even later juist super gemotiveerd? Waarom vinden de meeste tieners hun smartphone belangrijker dan huiswerk? Hoe komt het dat slimme studenten toch slechte cijfers halen? Tijdens deze avond worden handvatten gegeven om te werken…

Keynote: Over zelfsturing en neuropsychologische ontwikkeling: train de executieve functies! Inschrijven Samenvatting. Op het derde Toetsrevolutiecongres wordt ingegaan op het thema ‘zelfsturing’. Een van de mogelijke bedoelingen van formatief toetsen is om de zelfregulatie van leerlingen te verbeteren, zodat zij meer eigenaar worden van hun leer- en onderwijsproces en gemotiveerder raken. Maar hoe kan de zelfsturing…