Evenementgegevens


Keynote over ‘Het Tienerbrein: werk in uitvoering!’

Meer informatie

Samenvatting: Het tienerbrein is nog ‘werk in uitvoering’. Hun hersenen en vele neuropsychologische vaardigheden ontwikkelen zich tot ver na het 20ste jaar. Daarom hebben tieners de feedback, en de sturing en inspiratie uit de omgeving nodig voor hun ontplooiing. De docent stuurt dat proces en inspireert, en is daarmee de motor van de talentontwikkeling. Centraal staan de executieve functies: aandacht en concentratie maar ook denkprocessen, het zelfinzicht en de zelfregulatie. In deze keynote gaat het om de ontwikkeling van het tienerbrein: hoe stimuleer je de adolescent, zijn nieuwsgierigheid, leermotivatie en persoonlijke groei, en welke praktische handvatten bestaan er voor de onderwijsprofessional? Voor nadere informatie: www.jellejolles.nl en www.neuropsy-academie.nl

Kerninformatie: Door Jelle Jolles, Hoogleraar Neuropsychologie aan Vrije Universiteit Amsterdam en NeuroPsy/Centrum Brein & Leren. Jelle Jolles is hoogleraar Neuropsychologie em. aan de Vrije Universiteit Amsterdam en Maastricht University, oprichter van het Centrum Brein & Leren en auteur van onder meer het boek ‘Het Tienerbrein’ (2017). Zijn activiteiten richten zich op de relatie tussen leren, brein en ontplooiing bij kinderen, tieners en (jong-)volwassenen. Hij pleit voor een actieve dialoog tussen academia en de onderwijs- en opvoedpraktijk met als doel het verbeteren van de ontplooiingsmogelijkheden van jeugdigen. Nadere info: www.jellejolles.nl.

Doelgroepen: alle onderwijsprofessionals met een passie voor innovatief en excellent onderwijs.

 

Volledig agenda overzicht >