De tienertijd is een periode van kansen en mogelijkheden. Het is een periode van groei, van het verwerven van kennis en ervaringen en van het omgaan met nieuwe prikkels, nieuwe vrienden en het zoeken naar nieuwe activiteiten. Leraar, coach en opvoeder zijn essentieel om de nog zoekende jongere tot ontplooiing te brengen. In deze column geef ik een ‘elfje’ over de tiener en de tienertijd; elf stellingen die zijn gebaseerd op tweets die ik over dit onderwerp in de afgelopen twee maanden heb verstuurd. Het gaat hier om tweets die veel zijn hertweeted en ook veel ‘likes’ gekregen hebben en kennelijk in de smaak zijn gevallen. Ik heb de formulering in een aantal gevallen iets aangepast om de stelling te verhelderen. De bron is genoemd: vaak gaat het om berichten in de krant of in vakbladen; via de hyperlink kan de oorspronkelijke bron bekeken worden.
- De tiener is werk in uitvoering
Tieners zijn werk in uitvoering; veel ouders hebben onrealistische verwachtingen. Daarom: inspireer je tiener! Geef feedback, versterk het contact, houd respect voor je kind en verwacht ook respect terug en blíjf opvoeder.
Bron: tweet @jellejolles dd 6/1/2018 naar aanleiding van het interview met Patricia Veldhuis in de NRC van 6/1/2018.
- Leraar, coach en opvoeder zijn en blijven essentieel
Te veel vrijheid is niet goed voor de leerling. Kind en tiener hebben er recht op om gebruik te kunnen maken van de kennis en ervaringen van leraar, coach en opvoeder. Daarmee verkrijgt de jongere de inzichten die door vele vorige generaties is verworven: de ‘kennis van gisteren’ is van belang om goede routes te vinden voor de toekomst.
Bron: tweet @jellejolles dd 2/2/2018 naar aanleiding van interview voor De Monitor van KRO-NCRV, TV-uitzending NPO2 op 6/2/2018.
- Omgaan met je tiener
Hoe ga je om met je tiener (en bijna-tiener)? Tien tips over gericht inspireren, feedback geven, respect, plagen & uitdagen maar ook luisteren
Bron: tweet @jellejolles dd 1/2/2018 als appetizer voor m’n lezing op School of Life A’dam op 8 februari.
- Tiener en sociale media
De gemiddelde tiener krijgt op zijn 10e een smartphone, brengt er per dag 4.5 uur op door; bijna 80% van de tieners checkt ieder uur, en 50% voelt zich verslaafd. Cijfers uit de VS (NRC 9/1). In NL zal dat niet veel anders zijn. Wat je eraan doet? Gericht sturen, feedback geven, stimuleren om uit te wisselen over de voordelen maar ook ‘zie je zelf ook nadelen; welke zijn dat?’.
Bron: tweet @jellejolles dd 9/1/2018 naar aanleiding van bericht in de NRC 9/1/2018.
- Doorzettingsvermogen en creatief denken bepalend voor schools presteren
Schoolcijfers zijn best wel belangrijk … maar een bétere voorspeller van succes is volharding, je vermogen om nieuwe routes te vinden, denk-creativiteit en vaardigheid in omgaan met tegenslag.
Bron: tweet @jellejolles dd 11/1/2018, naar aanleiding van artikel in The Guardian 10/1/2018 over de z.g. ‘grit’, ‘perseverance’ oftewel doorzettingsvermogen.
- Kansenongelijkheid: over armoede en de ontwikkeling van het denken
De kansenongelijkheid in het onderwijs neemt toe, aldus een nieuw OESO rapport: van de kinderen uit de armste gezinnen is het ‘academisch denkniveau’ minder (dat wil zeggen, minder goed gebruik kunnen maken van kennis en inzichten en minder goed denken en redeneren. En er is een groeiend aantal kinderen dat opgroeit in armoede (vo-raad; Trouw 2/1).
Bron: tweet @jellejolles dd 1/2/2019 naar aanleiding van een artikel in Trouw dd 2/1/2018 en een commentaar van de vo-raad. Zie ook m’n boek Het Tienerbrein, pp. 388-389.
- Een traaggroeiende boom kan ook de hoogste boom worden
De tiener gaat van groeispurt naar groeispurt: zijn presteren op een moment in zijn ontwikkeling zegt nog niet zoveel over zijn eindniveau. Een tiener die NU lui en ongemotiveerd is en slechte punten haalt kan LATER een sprintje trekken en uitgroeien tot een topper.
Bron: tweet @jellejolles dd 2/1/2018 naar aanleiding van mijn interview met Klasse Magazine, België, dd december 2017.
- Prestaties in bewegen en sport hangen af van zelfinzicht & zelfregulatie
De sportende tiener ontwikkelt zich niet alleen op gebied van bewegen, maar ook in zelfinzicht & zelfregulatie. Ook wordt hij beter in impulsremming en in vele andere executieve functies, sociaal inzicht en gedrag. De coach heeft daarmee vele handvatten voor sturing en inspiratie van het jonge sporttalent (en niet alleen op gebied van het bewegen en de sportieve vaardigheden).
Bron: tweet @jellejolles dd 27/1/2018 over De tiener en sporttalent, hoofdstukken 24 t/m 26 in mijn boek Het tienerbrein.
- Lezen blijft super belangrijk
We gaan toe naar LEZEN 2.0 oftewel ‘Het Nieuwe Lezen’. Lezen is en blijft belangrijk, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Lezen bevordert de ontplooiing en ontwikkelt het denken. En ook het brein houdt van boeken! De kennis die we de laatste jaren hebben verkregen ook over de ontwikkeling van het denken pleit ervoor om met nieuw élan het lezen te stimuleren, maar nu met nadruk op LEESPLEZIER. Hand-out van mijn lezing.
Bron: tweet @jellejolles dd 24/1/2018 naar aanleiding van m’n lezing op het landelijke symposium van de KVK Boekwerk in NEMO op 18/1/2018.
- Sociale factoren beïnvloeden de ontwikkeling
Verwaarlozing en misbruik in de vroege kindertijd blijkt 30 jaar later nog zichtbaar te zijn in sociaal gedrag en cognitief presteren, aldus een grote longitudinale studie
Bron: tweet @jellejolles dd 17/1/2018 naar aanleiding van een wetenschappelijke studie die is gepubliceerd in het tijdschrift Child Development.
- Laat de tiener fouten maken
Kinderen krijgen vertrouwen in eigen kunnen als ze leren om moeilijke situaties op te lossen. Dus stel ze in staat om fouten te maken en daarvan te leren, maar geef wel feedback en wijs de weg.
Bron: tweet @jellejolles dd 17/12/2017 naar aanleiding van m’n interview over ‘curling ouders’ in de NRC van 16/12/2017.
