Nieuwsbrief

Je bent hier:

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’

De afgelopen jaren breng ik via mijn websites en via twitter kennis en inzichten over, die ik zelf lees in vakbladen en in wetenschappelijke tijdschriften, evenals op internet en in publieksbladen. De newsfeed in deze nieuwsbrief is voor mij een nieuwe manier om informatie, die mogelijkerwijs breed van interesse is, over te dragen. Regelmatig verschijnt een newsfeed waarin stukjes zijn opgenomen die ik om een of andere reden waardevol acht voor bredere verspreiding. Hebt u tips? Laat het weten!

Hieronder vindt u alvast een overzicht van reeds verschenen nieuwsbrieven en onderwerpen.

Blijf op de hoogte!

Schrijf u in voor de newsfeed 'Brein, leren en educatie'


* Uw persoonsgegevens worden alleen voor het toesturen van deze nieuwsbrief gebruikt. U mag een eenmaal gegeven toestemming te allen tijde intrekken via de afmeldlink in de nieuwsbrief, waarna uw gebruikersgegevens zullen worden verwijderd. Daarnaast kunnen wij voor onze statistieken zien of de mail geopend wordt en op welke nieuwsitems uit de nieuwsbrief wordt geklikt. Deze statistieken worden bewaard zolang de nieuwsbrief bestaat.
Afbeelding tieners

Nieuwsbrief – #16 (10 juli 2019)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – #16   In nieuwsbrief #16 brengen wij u onderzoeksresultaten op gebied van • leerstijlen als meest voorkomende neuromythe in het onderwijs • aanvullend muziekonderwijs dat goed blijkt voor resultaten in wiskunde, bètavakken en Engels. En artikelen over • scholieren laten praten/vertellen • leesplezier- en motivatie • vijf…

Lees meer

Nieuwsbrief – #15 (24 juni 2019)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – #15   In nieuwsbrief #15 enkele artikelen over het jonge kind tot en met de tiener; met handvatten voor de leerling, ouders en leraren (en school). Het gaat over • een NIEUW boek ‘De ontwikkeling van jongens in het onderwijs’, met tien tips • een latere aanvangstijd…

Lees meer

Nieuwsbrief – #14 (18 april 2019)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – #14   In deze nieuwsbrief leest u veel resultaten uit diverse onderzoeken: naar de impact van het boek, naar schermgebruik onder jongeren, over de invloed van ‘piekeren’ op ‘matig presterende’ sporters, en de positieve uitwerking van een tekening op het onthouden. Uiteraard is er ook aandacht voor…

Lees meer

Nieuwsbrief – #13 (6 maart 2019)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – #13   In deze nieuwsbrief leest u onder meer over: • leren, brein en onderwijsinnovatie in de praktijk (studiemiddag) • het later selecteren van sportende kinderen • de waarde van tienerscholen • executieve functies en het onderwijs (studiemiddag) • en het belang van vaardigheden in ruimtelijk redeneren. Wij wensen u veel leesplezier! Jelle Jolles en Rachelle Meijer…

Lees meer

Nieuwsbrief – #12 (31 januari 2019)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – #12   Ook deze week weer veel mooie items op het gebied van leren, brein en educatie. Met o.a. verwijzingen naar studies over • het belang van beweging voor probleemoplossen • gebruik van gebaren bij spreken en de invloed op spraakontwikkeling • aanpak van toets-angst voor bètavakken…

Lees meer
Jongens en meisjes

Nieuwsbrief – #11 (18 januari 2019)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – #11   In deze nieuwsbrief lees je onder meer over • uitdagingen voor het onderwijs van morgen • nieuwsgierigheid en executief functioneren en hun invloed op rekenen en lezen • en over muziektraining en het effect op de fijne motoriek. Deze, en nog enkele entries, zijn de…

Lees meer

Nieuwsbrief – #10 (12 november 2018)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – #10   In deze nieuwsbrief onder meer artikelen over • advies van de Onderwijsraad aan de Tweede Kamer over het beroep van de leraar • cito-scores van 8-12 jarigen en hun zelfregulatie • de tiener en gepersonaliseerd leren • en de sterke toename van bijziendheid bij jongeren. Deze en nog enkele entries zijn de afgelopen…

Lees meer
Afb Sans Forgetica

Nieuwsbrief – #9 (11 oktober 2018)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – #9   In deze nieuwsbrief onder meer artikelen over Dijsselbloem’s vier nieuwe aanbevelingen voor het onderwijs, de geboorte van een nieuw lettertype dat steun biedt aan onthouden en herinneren, een pleidooi voor burgerlijke ongehoorzaamheid door de leraar, het belang van wiskunde en een opvoedvraag over toekomstadvies aan…

Lees meer

Nieuwsbrief – #8 (9 mei 2018)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – #8   Deze nieuwsbrief gaat vooral in op ‘de tiener’. Over het symposium dat we organiseren over ‘Tienerbrein in de praktijk’; en over een aantal artikelen die in de afgelopen maanden daarover verschenen zijn. Daarnaast enkele entries over het basisschoolkind, huiswerk maken en gedrag in de klas.…

Lees meer
Lezen is en blijft belangrijk

Nieuwsbrief – #7 (8 februari 2018)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – #7 De tienertijd is een periode van kansen en mogelijkheden. Het is een periode van groei, van het verwerven van kennis en ervaringen en van het omgaan met nieuwe prikkels, nieuwe vrienden en het zoeken naar nieuwe activiteiten. Leraar, coach en opvoeder zijn essentieel om de nog…

Lees meer

Nieuwsbrief – #6 (12 december 2017)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – Jaargang 1, #6 Creatief denken en flexibiliteit. Creativiteit en het maken van muziek. Innoveren en anders denken, ‘van het pad afstappen’, … lateraal denken. Creativiteit is belangrijk om onze plek te vinden en te houden in deze complexe, snel veranderende wereld. Creativiteit zorgt dat we nieuwe oplossingen…

Lees meer

Nieuwsbrief – #5 (1 december 2017)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – Jaargang 1, #5 In 2013 rapporteerden we in de wetenschappelijke literatuur over ons grote onderzoek LEERLIJN bij 2400 brugklassers. Het ging onder andere over ‘onderpresteren’ en over ‘welbevinden’. We stelden vast dat een op de vijf brugklassers zich als onderpresteerder beschouwt. Daarnaast vonden we dat veel leerlingen…

Lees meer

Nieuwsbrief – #4 (23 november 2017)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – Jaargang 1, #4 Het wordt steeds duidelijker dat cognitief functioneren en bewegen heel veel met elkaar te maken hebben. Binnen de hersenen zijn netwerken die essentieel zijn om ons te laten bewegen in veel gevallen ook betrokken bij allerhand mentale processen. Meer bewegen en meer gericht bewegen…

Lees meer

Nieuwsbrief – #3 (16 november 2017)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – Jaargang 1, #3 Nieuwsbrief nummer 3: over kind en tiener en de ontwikkeling van het denken, van woordenschat en rekenen, en over de vraag of de ontwikkeling van de aandacht ook afhangt van hoeveel ‘groen’ er is in je woonomgeving. Waarom deze nieuwsbrief. De afgelopen jaren breng…

Lees meer
Nieuwsbrief jaargang 1 #2

Nieuwsbrief – #2 (1 november 2017)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – Jaargang 1, #2 Hierbij nieuwsbrief #2: Hersenen zijn hot. Onderwijs is hot. Ontplooiing van onze kinderen en tieners is hot. En dat laatste is terecht. Hoe is de dialoog tussen wetenschappelijk onderzoek en educatiepraktijk het best te versterken? De afgelopen jaren breng ik via mijn websites en…

Lees meer
Afb kinderen lezen

Nieuwsbrief – #1 (1 november 2017)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – Jaargang 1, #1 Hersenen zijn hot. Onderwijs is hot. Ontplooiing van onze kinderen en tieners is hot. En dat laatste is terecht. Hoe is de dialoog tussen wetenschappelijk onderzoek en educatiepraktijk het best te versterken? De afgelopen jaren breng ik via mijn websites en via twitter kennis…

Lees meer