Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’
Jelle Jolles – Jaargang 1, #5
In 2013 rapporteerden we in de wetenschappelijke literatuur over ons grote onderzoek LEERLIJN bij 2400 brugklassers. Het ging onder andere over ‘onderpresteren’ en over ‘welbevinden’. We stelden vast dat een op de vijf brugklassers zich als onderpresteerder beschouwt. Daarnaast vonden we dat veel leerlingen gekenmerkt zijn door een minder goed welbevinden. Dit waren brisante bevindingen, maar het werd toendertijd niet echt opgemerkt. Vorige week hebben we alles nog eens samengevat in een krachtig artikeltje dat we publiceerden op mijn website. Nu was er een grote hoeveelheid reacties (alleen al ongeveer 100 retweets van de tweet die ik eraan wijdde). In deze newsfeed ga ik er nog nader op in. Ook aandacht voor een pracht artikel in het AD over een initiatief om autistische mensen op te leiden tot specialist in de computertechnologie. En een stuk over de vaardigheid in spelen van ‘multi-layer videogames’ die een verband heeft met intelligentie, gevolgd door cognitieve flexibiliteit en ‘waar hebben we ons brein eigenlijk voor’. Onderzoekingen die duidelijk een praktische toegevoegde waarde hebben. Veel leesplezier gewenst.
Met deze week:
- Een op de vijf brugklasleerlingen beschouwt zichzelf als onderpresteerder
- “We zoeken speciaal autisten voor dit werk”
- Intelligentie en een goede vaardigheid in het spelen van ‘multi-layer videogames’ hebben met elkaar te maken
- ‘Flexibiliteit’: dat is de kern van de menselijke intelligentie
- Intentional teaching makes the biggest impact on early childhood outcomes
- Ook interessant