Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’
Jelle Jolles – Jaargang 1, #4
Het wordt steeds duidelijker dat cognitief functioneren en bewegen heel veel met elkaar te maken hebben. Binnen de hersenen zijn netwerken die essentieel zijn om ons te laten bewegen in veel gevallen ook betrokken bij allerhand mentale processen. Meer bewegen en meer gericht bewegen kunnen zorgen dat de cognitie verbetert. Bij ouderen is nu al jaren bekend dat wandelen, lopen, bewegen de cognitieve achteruitgang kan vertragen. Over kind en jeugdige is dat nog wel in dispuut, maar er wordt nu veel en waardevol onderzoek gedaan naar ‘bewegen in de klas’ en de invloed op het schools presteren. Daarover schrijf ik in een nieuwsbrief die over enkele weken verschijnt. Nu in nieuwsbrief nr 4 een iets algemener start met wat artikelen over fysieke activiteit en cognitief functioneren. Om de artikelen makkelijk toegankelijk te maken, maak ik veel gebruik van Science Daily, die van artikelen een goede en vrij uitgebreide samenvatting geeft.
Met deze week:
- Hoe bewegen en fysieke activiteit ervoor zorgen dat je hersenfuncties verbeteren
- Baby’s kunnen actief worden gestimuleerd om bewegingen uit te voeren en dat is goed voor hun ontwikkeling
- Het brein van de rensporter vertoont grotere connectiviteit (meer ontwikkelde hersennetwerken)
- Onderzoekers vinden bij studentes een verband tussen studiecijfers, fitheid en ijzerspiegels
- Moet je iets leren en onthouden? Ga vier uur later sporten!
- In topsport worden de beste prestaties niet voorspeld door de hoeveelheid uren oefening
- Universitaire studenten die aan sport doen hebben betere studieprestaties
- Een toegift