In tien jaar tijd zijn we heel anders gaan denken over onszelf en ons brein. De hersenen zijn ‘in’, niet alleen bij wetenschappers maar ook bij onderwijsprofessionals, bij de politiek en in de publieke opinie. En nieuwe inzichten uit wetenschappelijk hersenonderzoek worden hogelijk gewaardeerd. Er is honger naar kennis uit het hersenonderzoek die in de praktijk toepasbaar is. In het onderwijs bijvoorbeeld. Helaas zijn er nog niet veel boeken die het verhaal over het functioneren van de mens en haar brein vertellen en nog leesbaar zijn ook. Veel ‘Neuromythen’ zijn in omloop, zoals mijn onderzoeksgroep kort geleden liet zien in een grote studie met leerkrachten uit Nederland en Engeland (zie ‘nieuws’). Neuromythen zijn generalisaties uit hersenonderzoek. In het beste geval vertellen ze een deel van het verhaal. Vaker zijn ze gewoon apert onjuist. In mijn boek Ellis en het verbreinen heb ik voorbeelden gegeven van neurononsens.
Ons recente onderzoek richtte zich op 242 leerkrachten uit primair of voortgezet onderwijs. Zij kregen een lijst voorgelegd met 32 stellingen over de hersenen en het lerende brein. Vijftien van die stellingen had betrekking op een neuromythe. Het bleek dat de leerkrachten een fors aantal van die neuromythen als ‘waar’ beschouwden’: de helft! Van de algemener stellingen werd 70% juist beoordeeld. Het onderzoek suggereert dat pseudowetenschappelijke stellingen maar moeilijk kunnen worden onderscheiden van wetenschappelijke feiten. Dat geldt zelfs voor leerkrachten die enthousiast zijn over toepassing van bevindingen uit het hersenonderzoek. Docenten die veel algemene kennis hebben over het brein, blijken net zo zeer in neuromythen te geloven als minder ontwikkelde leerkrachten. Het blijkt dus nodig om de dialoog tussen wetenschap en het onderwijs met kracht ter hand te nemen.
‘Neurotalk’, zogezegd. En daar gaan we hard aan werken!
(Sanne Dekker, Nikki Lee, Paul Howard-Jones en Jelle Jolles. Neuromyths in education: Prevalence and predictors of misconceptions among teachers. Frontiers in Psychology, 18 oct 2012, doi: 10.3389/fpsyg.2012.00429). Een pdf van het artikel is te downloaden <hier>.