Landelijk Symposium ‘Het tienerbrein in de praktijk’ (9:30 tot 15:15 uur)
en
Publiekslezing Jelle Jolles (15:45 tot 17:00 uur)
Informatie over het symposium ‘Het tienerbrein in de praktijk. Over leren, brein en ontplooiing‘
Het symposium richt zich op ‘de adolescent (en pre-adolescent) en zijn functioneren’. Aan de orde komen thema’s zoals nieuwsgierigheid, het denken en het redeneren. En de belangrijke vaardigheden binnen het domein van de executieve functies, zoals zelfinzicht, zelfregulatie, planning en empathie. En de sociale cognities die zo belangrijk zijn voor de interactie van de adolescent met de samenleving. Bewegen, aandacht en aandachtsstoornissen en veel voorkomende functiestoornissen worden besproken. Alle sprekers zijn gepromoveerd neuropsycholoog met veel ervaring in de samenwerking met het toegepaste praktijkveld. Wat hen ook bindt is een grote interesse in multidimensionele samenwerking met andere wetenschappelijke- en praktijkprofessionals.
Voorlopige samenvatting openbare les ‘Leren brein en ontplooiing. Over LEREN 2.0’
Het thema van deze vrij toegankelijke publiekslezing (ook wel openbare les), is ‘leren’ met een nadruk op ‘de lerende persoon’. Er is veel kennis en inzicht aanwezig binnen de wetenschap. Helaas wordt slechts een deel daarvan toegepast in de maatschappelijke praktijk van onderwijs en opvoeding, voor het ‘levenlang leren’ en voor het stimuleren van de ontplooiing van mensen met een gedragsprobleem of ‘hersendysfunctie’. Een stelling die ik wil verdedigen is dat de dialoog tussen wetenschappers en praktijkprofessionals sterk moet worden bevorderd en dat dat ook gemakkelijk kán. De samenleving moet neuromythen en onderwijsmythen bestrijden en beter gebruik gaan maken van de vele inzichten die in de afgelopen tientallen jaren zijn verkregen. Veel kennis en inzichten die beschikbaar is de gedrags, cognitieve en neurowetenschappen en in de praktijkvelden wordt momenteel niet of nauwelijks gebruikt. Voor goed gebruik van die kennis is een multidimensionele benadering nodig. En een intensiever dialoog tussen de wetenschap en de praktijkvelden. Daardoor kan een stuwmeer aan kennis gebruikt worden door zowel de wetenschappers als de praktijkprofessionals. Ten voordeel van kind en adolescent: LEREN 2.0
Programma Symposium
‘Het tienerbrein in de praktijk. Over leren, brein en ontplooiing ‘
Vrijdag 15 juni 2018
Auditorium Vrije Universiteit Amsterdam
De Boelelaan 1105 Amsterdam
Dagvoorzitter Jelle Jolles
8:45 uur | Inloop, koffie en thee |
9:30 uur | De totale tiener prof. dr. Jelle Jolles, Vrije Universiteit Amsterdam |
9:50 uur | De ontwikkeling van strategiegebruik dr. Petra Hurks, Universiteit Maastricht |
10:20 uur | Hands-on leren dr. Helen Reed, Zoetermeer |
10:50 uur | Pauze |
11:25 uur | Nieuwsgierigheid en ruimtelijk denken dr. Marleen van Tetering, Vrije Universiteit Amsterdam |
11:55 uur | Zelfinzicht en zelfregulatie dr. Sanne Dekker, Radboud Universiteit |
12:25 uur | Lunchpauze |
13:30 uur | Aandacht, brein en aandachtsstoornis dr. Jos Hendriksen, Kempenhaeghe, Heeze |
14:00 uur | Sociale cognities prof. dr. Lydia Krabbendam, Vrije Universiteit Amsterdam |
14:30 uur | Slaap, bewegen en schools presteren prof. dr. Renate de Groot, Open Universiteit Heerlen |
15:00 uur | Pauze |
15:45 uur | LEREN, BREIN EN ONTPLOOIING (Openbare les, Aula) prof. dr. Jelle Jolles |
16:45 uur | Dankwoord |
17:15 uur | Receptie |
Toegang
Het symposium ‘Het tienerbrein in de praktijk’ vindt plaats in het Auditorium van de Vrije Universiteit Amsterdam, de Boelelaan 1105 te Amsterdam. De kosten van het symposium bedragen €125.
De openbare les ‘Leren, brein en ontplooiing’ van prof. dr. Jelle Jolles is de afsluiting van het symposium. De openbare les wordt gegeven in de Aula van de Vrije Universiteit Amsterdam en is vrij toegankelijk.
Sprekers
Meer informatie over de sprekers vindt u hier.
- Informatie
-
Landelijk Symposium ‘Het tienerbrein in de praktijk’ (9:30 tot 15:15 uur)
en
Publiekslezing Jelle Jolles (15:45 tot 17:00 uur)
Informatie over het symposium ‘Het tienerbrein in de praktijk. Over leren, brein en ontplooiing‘
Het symposium richt zich op ‘de adolescent (en pre-adolescent) en zijn functioneren’. Aan de orde komen thema’s zoals nieuwsgierigheid, het denken en het redeneren. En de belangrijke vaardigheden binnen het domein van de executieve functies, zoals zelfinzicht, zelfregulatie, planning en empathie. En de sociale cognities die zo belangrijk zijn voor de interactie van de adolescent met de samenleving. Bewegen, aandacht en aandachtsstoornissen en veel voorkomende functiestoornissen worden besproken. Alle sprekers zijn gepromoveerd neuropsycholoog met veel ervaring in de samenwerking met het toegepaste praktijkveld. Wat hen ook bindt is een grote interesse in multidimensionele samenwerking met andere wetenschappelijke- en praktijkprofessionals.
Voorlopige samenvatting openbare les ‘Leren brein en ontplooiing. Over LEREN 2.0’
Het thema van deze vrij toegankelijke publiekslezing (ook wel openbare les), is ‘leren’ met een nadruk op ‘de lerende persoon’. Er is veel kennis en inzicht aanwezig binnen de wetenschap. Helaas wordt slechts een deel daarvan toegepast in de maatschappelijke praktijk van onderwijs en opvoeding, voor het ‘levenlang leren’ en voor het stimuleren van de ontplooiing van mensen met een gedragsprobleem of ‘hersendysfunctie’. Een stelling die ik wil verdedigen is dat de dialoog tussen wetenschappers en praktijkprofessionals sterk moet worden bevorderd en dat dat ook gemakkelijk kán. De samenleving moet neuromythen en onderwijsmythen bestrijden en beter gebruik gaan maken van de vele inzichten die in de afgelopen tientallen jaren zijn verkregen. Veel kennis en inzichten die beschikbaar is de gedrags, cognitieve en neurowetenschappen en in de praktijkvelden wordt momenteel niet of nauwelijks gebruikt. Voor goed gebruik van die kennis is een multidimensionele benadering nodig. En een intensiever dialoog tussen de wetenschap en de praktijkvelden. Daardoor kan een stuwmeer aan kennis gebruikt worden door zowel de wetenschappers als de praktijkprofessionals. Ten voordeel van kind en adolescent: LEREN 2.0
- Programma
-
Programma Symposium
‘Het tienerbrein in de praktijk. Over leren, brein en ontplooiing ‘
Vrijdag 15 juni 2018
Auditorium Vrije Universiteit Amsterdam
De Boelelaan 1105 Amsterdam
Dagvoorzitter Jelle Jolles
8:45 uur Inloop, koffie en thee 9:30 uur De totale tiener
prof. dr. Jelle Jolles, Vrije Universiteit Amsterdam9:50 uur De ontwikkeling van strategiegebruik
dr. Petra Hurks, Universiteit Maastricht10:20 uur Hands-on leren
dr. Helen Reed, Zoetermeer10:50 uur Pauze 11:25 uur Nieuwsgierigheid en ruimtelijk denken
dr. Marleen van Tetering, Vrije Universiteit Amsterdam11:55 uur Zelfinzicht en zelfregulatie
dr. Sanne Dekker, Radboud Universiteit12:25 uur Lunchpauze 13:30 uur Aandacht, brein en aandachtsstoornis
dr. Jos Hendriksen, Kempenhaeghe, Heeze14:00 uur Sociale cognities
prof. dr. Lydia Krabbendam, Vrije Universiteit Amsterdam14:30 uur Slaap, bewegen en schools presteren
prof. dr. Renate de Groot, Open Universiteit Heerlen15:00 uur Pauze 15:45 uur LEREN, BREIN EN ONTPLOOIING (Openbare les, Aula)
prof. dr. Jelle Jolles16:45 uur Dankwoord 17:15 uur Receptie Toegang
Het symposium ‘Het tienerbrein in de praktijk’ vindt plaats in het Auditorium van de Vrije Universiteit Amsterdam, de Boelelaan 1105 te Amsterdam. De kosten van het symposium bedragen €125.
De openbare les ‘Leren, brein en ontplooiing’ van prof. dr. Jelle Jolles is de afsluiting van het symposium. De openbare les wordt gegeven in de Aula van de Vrije Universiteit Amsterdam en is vrij toegankelijk.
- Sprekers
-
Sprekers
Meer informatie over de sprekers vindt u hier.