SYMPOSIUM EN PUBLIEKSLEZING 15 JUNI 2018

INSCHRIJVING GEOPEND!

Symposium 15 juni Openbare Les Jolles

Landelijk Symposium ‘Het tienerbrein in de praktijk’ (9:30 tot 15:15 uur)

en

Publiekslezing Jelle Jolles (15:45 tot 17:00 uur)

 

Informatie over het symposium ‘Het tienerbrein in de praktijk. Over leren, brein en ontplooiing

Het symposium richt zich op ‘de adolescent (en pre-adolescent) en zijn functioneren’. Aan de orde komen thema’s zoals nieuwsgierigheid, het denken en het redeneren. En de belangrijke vaardigheden binnen het domein van de executieve functies, zoals zelfinzicht, zelfregulatie, planning en empathie. En de sociale cognities die zo belangrijk zijn voor de interactie van de adolescent met de samenleving. Bewegen, aandacht en aandachtsstoornissen en veel voorkomende functiestoornissen worden besproken. Alle sprekers zijn gepromoveerd neuropsycholoog met veel ervaring in de samenwerking met het toegepaste praktijkveld. Wat hen ook bindt is een grote interesse in multidimensionele samenwerking met andere wetenschappelijke- en praktijkprofessionals.

Voorlopige samenvatting openbare les ‘Leren brein en ontplooiing. Over LEREN 2.0’

Het thema van deze vrij toegankelijke publiekslezing (ook wel openbare les), is ‘leren’ met een nadruk op ‘de lerende persoon’. Er is veel kennis en inzicht aanwezig binnen de wetenschap. Helaas wordt slechts een deel daarvan toegepast in de maatschappelijke praktijk van onderwijs en opvoeding, voor het ‘levenlang leren’ en voor het stimuleren van de ontplooiing van mensen met een gedragsprobleem of ‘hersendysfunctie’. Een stelling die ik wil verdedigen is dat de dialoog tussen wetenschappers en praktijkprofessionals sterk moet worden bevorderd en dat dat ook gemakkelijk kán. De samenleving moet neuromythen en onderwijsmythen bestrijden en beter gebruik gaan maken van de vele inzichten die in de afgelopen tientallen jaren zijn verkregen. Veel kennis en inzichten die beschikbaar is de gedrags, cognitieve en neurowetenschappen en in de praktijkvelden wordt momenteel niet of nauwelijks gebruikt. Voor goed gebruik van die kennis is een multidimensionele benadering nodig. En een intensiever dialoog tussen de wetenschap en de praktijkvelden. Daardoor kan een stuwmeer aan kennis gebruikt worden door zowel de wetenschappers als de praktijkprofessionals. Ten voordeel van kind en adolescent: LEREN 2.0

Programma Symposium

‘Het tienerbrein in de praktijk. Over leren, brein en ontplooiing ‘

Vrijdag 15 juni 2018

Auditorium Vrije Universiteit Amsterdam

De Boelelaan 1105 Amsterdam

Dagvoorzitter Jelle Jolles

8:45 uur Inloop, koffie en thee
9:30 uur De totale tiener
prof. dr. Jelle Jolles, Vrije Universiteit Amsterdam
9:50 uur De ontwikkeling van strategiegebruik
dr. Petra Hurks, Universiteit Maastricht
10:20 uur Hands-on leren
dr. Helen Reed, Zoetermeer
10:50 uur Pauze
11:25 uur Nieuwsgierigheid en ruimtelijk denken
dr. Marleen van Tetering, Vrije Universiteit Amsterdam
11:55 uur Zelfinzicht en zelfregulatie
dr. Sanne Dekker, Radboud Universiteit
12:25 uur  Lunchpauze
13:30 uur Aandacht, brein en aandachtsstoornis
dr. Jos Hendriksen, Kempenhaeghe, Heeze
14:00 uur Sociale cognities
prof. dr. Lydia Krabbendam, Vrije Universiteit Amsterdam
14:30 uur Slaap, bewegen en schools presteren
prof. dr. Renate de Groot, Open Universiteit Heerlen
15:00 uur  Pauze
15:45 uur LEREN, BREIN EN ONTPLOOIING (Openbare les, Aula)
prof. dr. Jelle Jolles
16:45 uur Dankwoord
17:15 uur Receptie

Toegang

Het symposium ‘Het tienerbrein in de praktijk’ vindt plaats in het Auditorium van de Vrije Universiteit Amsterdam, de Boelelaan 1105 te Amsterdam. De kosten van het symposium bedragen €125.

De openbare les ‘Leren, brein en ontplooiing’ van prof. dr. Jelle Jolles is de afsluiting van het symposium. De openbare les wordt gegeven in de Aula van de Vrije Universiteit Amsterdam en is vrij toegankelijk.

Sprekers

Meer informatie over de sprekers vindt u hier.

Informatie

Landelijk Symposium ‘Het tienerbrein in de praktijk’ (9:30 tot 15:15 uur)

en

Publiekslezing Jelle Jolles (15:45 tot 17:00 uur)

 

Informatie over het symposium ‘Het tienerbrein in de praktijk. Over leren, brein en ontplooiing

Het symposium richt zich op ‘de adolescent (en pre-adolescent) en zijn functioneren’. Aan de orde komen thema’s zoals nieuwsgierigheid, het denken en het redeneren. En de belangrijke vaardigheden binnen het domein van de executieve functies, zoals zelfinzicht, zelfregulatie, planning en empathie. En de sociale cognities die zo belangrijk zijn voor de interactie van de adolescent met de samenleving. Bewegen, aandacht en aandachtsstoornissen en veel voorkomende functiestoornissen worden besproken. Alle sprekers zijn gepromoveerd neuropsycholoog met veel ervaring in de samenwerking met het toegepaste praktijkveld. Wat hen ook bindt is een grote interesse in multidimensionele samenwerking met andere wetenschappelijke- en praktijkprofessionals.

Voorlopige samenvatting openbare les ‘Leren brein en ontplooiing. Over LEREN 2.0’

Het thema van deze vrij toegankelijke publiekslezing (ook wel openbare les), is ‘leren’ met een nadruk op ‘de lerende persoon’. Er is veel kennis en inzicht aanwezig binnen de wetenschap. Helaas wordt slechts een deel daarvan toegepast in de maatschappelijke praktijk van onderwijs en opvoeding, voor het ‘levenlang leren’ en voor het stimuleren van de ontplooiing van mensen met een gedragsprobleem of ‘hersendysfunctie’. Een stelling die ik wil verdedigen is dat de dialoog tussen wetenschappers en praktijkprofessionals sterk moet worden bevorderd en dat dat ook gemakkelijk kán. De samenleving moet neuromythen en onderwijsmythen bestrijden en beter gebruik gaan maken van de vele inzichten die in de afgelopen tientallen jaren zijn verkregen. Veel kennis en inzichten die beschikbaar is de gedrags, cognitieve en neurowetenschappen en in de praktijkvelden wordt momenteel niet of nauwelijks gebruikt. Voor goed gebruik van die kennis is een multidimensionele benadering nodig. En een intensiever dialoog tussen de wetenschap en de praktijkvelden. Daardoor kan een stuwmeer aan kennis gebruikt worden door zowel de wetenschappers als de praktijkprofessionals. Ten voordeel van kind en adolescent: LEREN 2.0

Programma

Programma Symposium

‘Het tienerbrein in de praktijk. Over leren, brein en ontplooiing ‘

Vrijdag 15 juni 2018

Auditorium Vrije Universiteit Amsterdam

De Boelelaan 1105 Amsterdam

Dagvoorzitter Jelle Jolles

8:45 uur Inloop, koffie en thee
9:30 uur De totale tiener
prof. dr. Jelle Jolles, Vrije Universiteit Amsterdam
9:50 uur De ontwikkeling van strategiegebruik
dr. Petra Hurks, Universiteit Maastricht
10:20 uur Hands-on leren
dr. Helen Reed, Zoetermeer
10:50 uur Pauze
11:25 uur Nieuwsgierigheid en ruimtelijk denken
dr. Marleen van Tetering, Vrije Universiteit Amsterdam
11:55 uur Zelfinzicht en zelfregulatie
dr. Sanne Dekker, Radboud Universiteit
12:25 uur  Lunchpauze
13:30 uur Aandacht, brein en aandachtsstoornis
dr. Jos Hendriksen, Kempenhaeghe, Heeze
14:00 uur Sociale cognities
prof. dr. Lydia Krabbendam, Vrije Universiteit Amsterdam
14:30 uur Slaap, bewegen en schools presteren
prof. dr. Renate de Groot, Open Universiteit Heerlen
15:00 uur  Pauze
15:45 uur LEREN, BREIN EN ONTPLOOIING (Openbare les, Aula)
prof. dr. Jelle Jolles
16:45 uur Dankwoord
17:15 uur Receptie

Toegang

Het symposium ‘Het tienerbrein in de praktijk’ vindt plaats in het Auditorium van de Vrije Universiteit Amsterdam, de Boelelaan 1105 te Amsterdam. De kosten van het symposium bedragen €125.

De openbare les ‘Leren, brein en ontplooiing’ van prof. dr. Jelle Jolles is de afsluiting van het symposium. De openbare les wordt gegeven in de Aula van de Vrije Universiteit Amsterdam en is vrij toegankelijk.

Sprekers

Sprekers

Meer informatie over de sprekers vindt u hier.