In het november nummer van het VO raad magazine staat het interview dat Hanneke van der Linden met mij had over de tiener en leren. Een aantal kerntopics uit mijn boek Het tienerbrein. Over de adolescent tussen biologie en omgeving komen in het interview aan de orde:
- Geef de leerling in de eerste jaren van de middelbare school meer structuur dan hij of zij nu krijgt
- Als het moeilijk is om gepersonaliseerd onderwijs vorm te geven dan moet de organisatie anders
- De verhalen vertellende leraar is de motor van de talentontwikkeling
- We moeten niet terug naar de jaren ’50. Maar het belang van kennis wordt ONDERschat
- Het is van groot belang om aandacht te geven aan de specifieke ontwikkeling van jongens en van meisjes. Leer meisjes meer ondernemend te zijn; leer jongens zelfinzicht en zelfregulatie.
Het tienerbrein is verkrijgbaar per 25 november. Op deze dag zal ik mijn boek presenteren en een publiekslezing geven in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam. Voor meer informatie en aanmelden: klik hier
Lees het artikel in VO raad magazine: hier
Gepassioneerde docenten doen ertoe! Ondernemend zijn en lef hebben om iets nieuws durven te delen. Hierdoor raken leerlingen nieuwsgierig en kunnen een onderzoekende houding aannemen. Daarnaast moeten docenten ook echt de kern raken wat leren leren nu is; Leren plannen, zelfreflectie, creatief zijn, leren samenwerken en overleggen of elkaar uitleggen. Als dan ook nog het doel duidelijk is waarom iets verteld of geleerd kan worden zullen leerlingen gepassioneerd worden en dan is de passie cirkel rond!
Wat is leren en op welk moment gebeurd dat? En welke plek in het brein wordt door welke docent gestimuleerd? Als de wetenschap op deze drie vragen een antwoord kan geven ontstaat het begin van het ‘nieuwe leren’. Kun je spreken van talentontwikkeling op school als leerlingen hun talent niet kennen, daardoor niet in kunnen zetten of zelf vorm mogen geven? Waarom gebruiken we cijfers om de voortgang van leerlingen aan te geven? Wie is daar ooit mee begonnen? Hoe voorkomen we dat een proefwerk leerlingen bevestigd in hun mening dat ze iets niet kunnen en waarom is een proefwerk over een onderwerp maar eenmalig?
We moeten zelf nog veel leren (grappig binnen deze context) over hoe een kind zich ontwikkeld. Is de huidige manier van onderwijs niet hetzelfde als kinderarbeid, ze moeten namelijk gedwongen van alles doen, alleen dan werk in theoretische vorm?
Zoveel vragen….